تابلو برق چیست و مهمترین کاربرد آن کدام است؟

تابلو برق چیست و مهمترین کاربرد آن کدام است؟

در بسیاری از موارد، تابلو برق به صورت جعبه یا قفسه‌ای از فلز ساخته می‌شود که قابلیت نصب قطعات الکتریکی و کنترلرهای مختلف را داراست. این قفسه علاوه بر حفاظت از تجهیزات داخلی، به منظور جلوگیری از دسترسی به افراد غیرمجاز و نیز حفاظت از افراد کارکنان نسبت به خطرات الکتریکی نصب می‌شود. اما تابلو برق به صورت جعبه نیست و در واقع مجموعه‌ای از قطعات الکتریکی است که به یکدیگر متصل شده‌اند تا جریان الکتریکی را در تجهیزات الکتریکی توزیع کنند.



تابلو برق، یک دستگاه الکتریکی (یا یک جعبه ای) است که برای توزیع و کنترل برق در یک ساختمان،کارخانه های صنعتی و یا تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد تابلو برق در صنعت، برای توزیع برق به تجهیزات الکتریکی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی است. در ساختمان‌ها نیز برای توزیع برق به دستگاه‌های الکتریکی مانند روشنایی، پریز، سیستم‌های HVAC و... استفاده می‌شود. به طور کلی، تابلو برق مجموعه‌ای از قطعات الکتریکی است که با هم ترکیب شده‌اند و از طریق سیم‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند تا جریان الکتریکی را در تجهیزات الکتریکی توزیع کنند.

 

در مطالب قبلی در مورد تابلو برق صنعتی و انواع آن صحبت کردیم ولی در این مطلب مطلب کلی در مورد تابلو برق صحبت خواهیم کرد

هر قطع کننده مدار یا همان فیوز دارای یک اهرم است که می تواند “روشن” یا “خاموش” شود. هر کدام از فیوزهای موجود در تابلو برق باید برچسب خاص خود را داشته باشند تا بتوانید در سریع ترین زمان و به راحتی منطقه آسیب دیده را شناسایی کنید.

تابلو برق به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام بارگیری بیش از حد مدار به صورت اتومات قطع شود. این یک وسیله ایمنی مشخص است. اگر فیوز های موجود در درون تابلو برق  نمی توانند برق را قطع کنند، ممکن است مشکلی پیش بیاید. هر کدام از فیوزهای درون تابلو برای حمل مقدار مشخصی جریان طراحی شده است. در صورت حمل بیش از حد، سیم ها می توانند بیش از حد گرم شوند و احتمالاً آتش سوزی بیشتر است.

مهمترین وظیفه تابلو برق تقسیم برق یک مکان مسکونی و یا صنعتی می باشد تا ایمنی آن را فراهم و از خطرات مختلف جلوگیری کند. همانطوری که می دانید بسیاری از صنایع کوچک و یا بزرگ امروزه از دستگاه‌های الکترونیکی متعدد و نیز گران قیمت استفاده می کنند که محافظت از آنها، با استفاده از تابلو های برق صورت می‌گیرد.

 انواع تابلو برق

تابلوهای برق در برابر افزایش ولتاژ، افزایش یا کاهش جریان برق، شوک‌های الکتریکی مقاوم هستند و طوری طراحی شده اند تا در صورت بروز چنین حوادثی از لوازم و تجهیزات الکترونیکی محافظت کنند. اگر بخواهیم یک تعریف دقیقی و نیز اصولی از انواع تابلوهای برق ارائه کنیم، باید گفت:

“محفظه‌ای دارای تجهیزات محافظتی، کنترلی و نیز قطعات نمایشگر که تعداد زیادی سیم‌ به آن متصل شده و  به نحوی کنترل تمامی قسمت های برق یک مکان را برعهده دارد.” این محفظه فلزی و پلاستیکی می‌تواند به صورت توکار و به یا روکار نصب شود.

نصب و راه اندازی تابلو برق نیاز به مهارت و نیز تخصص لازم در این زمینه دارد، و افراد عادی به هیچ وجه نمی توانند این کار را انجام دهند، زیرا خطرات زیادی آنها را تهدید می کند. برای نصب تابلو برق می توانید از شرکت های متخصص در این زمینه استفاده کنید تا طبق استانداردهای موجود بتوانند تابلو شما را نصب کنید.

 

 

آشنایی با انواع تابلو برق؟

کارشناسان این حوزه معمولا دسته بندی های متفاوتی برای تابلو برق دارند، که در ادامه به متداول ترین آن اشاره خواهیم کرد تا شناخت کلی از آن برای شما حاصل شود.

1- دسته بندی اول که بر اساس شکل طراحی بوده به صورت زیر است:

  1. فیکس
  2. کشویی
  3. مدولار

فیکس: بیشترین استفاده را در صنعت برق به خود اختصاص داده است و از نمونه های آن می توان به تابلو برق ایستاده و دیواری اشاره کرد. از مشخصه های بارز این نوع تابلو برق می توان به تجهیزات نظارت، کنترل و اطلاعاتی  مخابراتی نصب شده روی آن اشاره کرد.

کشویی: از تابلو برق بوده که کاربرد زیادی دارد، همانطوری که مشخص است، دلیل نامگذاری این نوع تابلو برق به خاطر ساخت کشویی آن است. آنها نسبت به سایر تابلوهای برق هزینه و قیمت بالاتری دارند. طراحی این تابلو به گونی است که کاربر به راحتی  به تمامی نقاط آن دسترسی دارد و به آسانی می توان بخش‌های کنترل آن را بازدید کرد. بیشترین کاربرد آن در  شرکت‌های بزرگ است.

مدولار : از پیشرفته‌ترین تابلوهای برق در دنیا به شمار می رود – طراحی آن به صورت ایستاده و صفحه‌ای می باشد. دسترسی به قسمت های مختلف آن بسیار راحت است و به دو صورت کاربر می تواند از جلو و پشت تابلو به قسمت های مختلف آن دسترسی داشته باشد.

 

2- دسته بندی دوم  بر اساس ایستایی:

ایستاده : به صورت جداگانه طراحی و ساخته می شود. مهمترین ویژگی این نوع تابلو جنس بدنه بسیار قوی است که در برابر شرایط محیطی و نیز در برابر برق عایق می باشد.

 

 

دیواری : این نوع تابلو برق به دو صورت توکار و نیز روکار بر روی دیوار نصب می شود، این نوع تابلو را در همه آپارتمان ها و به خصوص کارگاه های کوچک می توان دید.

 قیمت تابلو برق در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

به دلیل تنوع و گستردگی زیاد تابلو برق این نوع ابزار قیمت متفاوتی در بازار دارد، و معمولا عوامل مختلفی بر قیمت آن تاثیر می گذارد، برای درک بهتر می توان گفت، تابلو برق یک کارخانه بزرگ و پیچیده نسبت به تابلو برق یک خانه کوچک تفاوت فاحشی با هم دیگر دارند. به دلیل گستردگی و نیز وجود ماشین آلات بسیار پیشرفته در کارخانه ها معمولا ساخت و تولید تابلو برق آن ممکن است روزها و ماه ها طول بکشد و از پیچیدگی بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل قیمت آن گران تر است و کار زیادی نیز لازم دارد.

انواع تابلو برق موجود در بازار هر کدام قیمت متفاوتی دارند. معمولا انتخاب و خرید هر کدام از آنها بستگی به نوع فعالیت و کار شما دارد. در خیلی از موارد متخصصان در این زمینه سعی می کنند از روی نقشه تاسیساتی نوع آن را مشخص کنند.

دانستن و شناخت انواع تابلو برق می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند ، اما مهمتر از همه، مهارت های شما در این زمینه است. توصیه می کنیم اگر در این زمینه تخصص و مهارت لازم را ندارید حتما از افراد با تجربه کمک بگیرید و به هیچ وجه خود اقدام به خرید و نصب آن نکنید، زیرا خطرات بیشتری دارد.

تابلو برق صنعتی

علاوه بر موارد گفته شده، عوامل دیگری همچون برند تابلو نیز بر قیمت تابلو تاثیر می گذارد. در بازار فروش برندهای مختلفی از تابلو برق وجود دارد، از برندهای ساخت داخل گرفته تا برندهای خارجی و معروف. برای خرید با قیمت ارزان می توانید به مراکز فروش مراجعه کنید تا این محصول را با قیمت ارزان خریداری کنید.

نحوه ساخت تابلو برق؟

انواع تابلو برق به دلیل داشتن فناوری بالا معمولا در کارخانجات پیشرفته و تحت نظر مهندسان طراحی و تولید می شوند. سپس به بازار فروش عرضه می شوند تا مصرف کنندگان بتوانند از آنها استفاده کنند. تولید کنندگان معمولا این محصول را از نظر سطح ولتاژ در دو دسته تولید می کنند.

  1. تابلو برق  فشار ضعیف (LV) تا 1000V
  2. تابلو برق  فشار متوسط (MV) از 1000 تا 63000 V
  3. تابلو برق  فشار قوی (HV) از 63000 تا 400000 V

شما با مراجعه به بازار فروش مدل های مختلفی از تابلوهای برق را مشاهده خواهید کرد که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص خود را دارند و برای کار خاصی طراحی و ساخته شده اند. از نظر قیمت نیز تنوع آنها گسترده بوده و بستگی به مدل تابلو دارد، برخی از آنها به دلیل فناوری بسیار پیشرفته قیمت بالایی دارند و برخی دیگر نسبتا ارزان و مقرون به صرفه هستند.

 

درباره ساخت تابلو برق بیشتر بدانید

 

برای مشاوره برق صنعتی با ما تماس بگیرید / ما بهترین پیشنهاد را برای شما داریم

 تلفن : 02632268824 ,  02636672959

 مدیریت : 09121233109 ( علیرضا افشار )

09101233109

 

 

 

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید