بانک خازن و خازن گذاری و محاسبات خازن

بانک خازن و خازن گذاری و محاسبات خازن

بانک خازن و خازن گذاری و محاسبات خازن


 ساخت بانک خازن فرایند پیچیده ای است که گروه نیروسانی صنعت یار به خوبی می تواند از عهده آن بر آید

 

 

الف: اجزای تشکیل دهنده تابلو یا بانک خازن :

1- خازن

2-  کنتاکتور خازنی

3- فیوز و پایه فیوز

4- رگولاتور

5- کلید اصلی

6-کلید های فرمانی یا شاستی های کنترل

7- لامپ سیگنال

8- ترموستات محیط به همراه فن خنک کننده

 


جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09127069588  02636672959
مهندس افشار

 

توضیحات فنی :

ماهیت الکتریکی خازن، در لحظه سوئیچینگ اتصال کوتاه است به عبارت دیگر هنگام وصل به شبکه، جریان هجومی بسیار بزرگی از خازن عبور می کند. این جریان علاوه بر تاثیرات تخریبی روی خازن باعث خال زدن و در بعضی موارد جوش خوردن پلاتین های کنتاکتور می شود و خرابی پلاتین های کنتاکتور، خود اثر تخریبی مضاعف بر روی خازن دارد. همچنین هنگام وصل خازن به مدار، خازنهای دیگری که قبلا وارد مدار شده اند، در یک لحظه د ر خازن جدید تخلیه شده و جریان بزرگی به صورت لحظه ای پدید می آید.برای رفع چنین حالتی راه حل های متفاوتی ارائه شده که رایج ترین، ارزان ترین و راحت ترین آن استفاده از کنتاکتورهای مخصوص خازن است.

 

روی کنتاکتورها یک سری کنتاکت کمکی نصب شده است که توسط سیم های مقاومتی به کنتاکتهای اصلی وصل شده اند . این کنتاکتورها از نظر مکانیکی طوری ساخته شده اند که کنتاکت های کمکی قبل از کنتاکتهای اصلی بسته می شوندو شارژ اولیه خازن از طریق مقاومتها صورت گرفته و جریان آن محدود می شود. بعد از بسته شدن کنتاکت های اصلی، کنتاکت های کمکی از مدار خارج شده و تغذیه خازن از طریق کنتاکت های اصلی صورت می پذیرد.

 

 

توان هم در خازنها بصورت توان غیر مفید است درست مانند سلفها در یک چهارم پریود موج متناوب ،توان دریافت می کنند و در یک چهارم بعدی توان را تحویل می دهند پس خازنها هم مانند سلفها باعث افرایش توان راکیتو  غیر مفید می شوند ( اما اتفاق بامزه زمانی روی می دهد که خازن و سلف با هم در شبکه قرار گیرند.)

 

این دو برعکس هم عمل می کنند . یعنی زمانی که سلف توان می گیرد خازن توان می دهد و زمانی که سلف توان می دهد خازن توان می گیرد . پس توانهای غیر مفید این دو فقط یکبار از شبکه دریافت می شود و در زمانهای بعد بین آنها تبادل می شود بدون اینکه مولد این توان را تحمل کند . پس مصرف کننده های اهمی سلفی توان راکتیو خود را دریافت می کنند و مولد و شبکه توزیع آنرا تولید و پخش نمی کنند زیرا این کار را خازن انجام می دهد . این خازنها از حالا به بعد ، خازنهای اصلاح ضریب توان نام می گیرند و وظیفه آنها تامین توان راکتیو مورد نیاز مصرف کننده های اهمی سلفی است .

 

اتصال خازن به شبکه:

خازنهای اصلاح ضریب توان باید در شبکه بصورت موازی قرار گیرند . برای اینکار در شبکه های تکفاز باید به فاز و نول وصل شوند و در شبکه های سه فاز پس از اتصال بصورت ستاره یا مثلث آنگاه به سه فاز متصل می شوند  البته در خازن های سه فازی که در تصویر می بینید در داخل محفظه اتصال مثلث صورت گرفته است. این خازنها باید از انواعی انتخاب شوند که بتوانند دایمی در مدار قرار گیرند پس باید بتوانند ولتاژ شبکه را تحمل کنند در محاسبه خازن از انواعی استفاده می شود که ولتاژ مجاز آنها 15% بیشتر از ولتاژ شبکه باشد .

 

رگولاتور بانک خازنی

رگولاتور ضریب قدرت، مرکز تصمیم گیری و در واقع مغز متمرکز بانکهای خازنی اتوماتیک است. موفقیت یک رگولاتور در انجام اصلاح ضریب قدرت به 6 عامل اصلی بستگی دارد.

 

1-  طراحی سخت افزاری دقیق

2-  استفاده از قطعات مرغوب

3-   نرم افزار مناسب با الگوریتم کنترل صحیح

4-  استفاده از ابزار نمونه های ولتاژ و جریان

5-  نصب صحیح

6-   تنظیمات درست

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید