ساخت تابلو برق

ساخت تابلو برق |  مرحله ساخت تا نصب تابلو برق صنعتی

یکی از خدمات مهم صنعت یار ساخت تابلو برق صنعتی و نصب تابلو برق صنعتی می باشد که توجه به تجربه 10 ساله در این زمینه می توانید یکی از بهترین مجری برق صنعتی برای کار شما باشد. در این مطلب از ساخت ، نصب ، قیمت و آموزش نصب تابلو برق صنعتی با شما خواهیم بود


 

در دنیای امروز، شما هیچ مجموعه ی صنعتی را نخواهید یافت که از تابلو برق های صنعتی استفاده ننمایند. به طورکلی، کارکرد تابلو برق ها به این شکل است؛ که به عنوان واسطه برای کنترل جریان برق درون محیط و همچنین ماشین های صنعتی، عمل می نمایند. از ویژگی های مهم تابلو برق صنعتی می توان به:

تنظیم نمودن، حفاظت کردن و  همچنین کنترل توزیع برق در یک مجموعه ی بزرگ صنعتی اشاره کرد.

اما دوستان عزیز به این موضوع توجه نمایید که تمام این ویژگی ها در صورتی به درستی حاصل می شود که مجموعه ی شما از یک تابلو برق صنعتی سالم، بر خوردار باشد.

پس، طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی با کیفیت را سر لوحه ی کار خود، قرار دهید؛ چرا که تابلو برق سالم، به راحتی می تواند انرژی موجود در یک مجموعه را به درستی تقسیم نماید و به زبان ساده؛ از مصرف و هدر رفت بیش از اندازه برق جلوگیری نماید. در این مقاله شما را  با تمامی دستورالعمل های لازم در مورد نحوه ساخت تابلو برق صنعتی آشنا خواهیم کرد.

شما همراهان گرامی می توانید با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این جا، قطعات لازم را تهیه کرده و به شکلی مطمئن و مقرون به صرفه، برای خود یک تابلو برق با کیفیت بسازید و یا این که هنگام خرید تابلو برق صنعتی، با توجه به اطلاعات این مقاله؛ دیگر حواس تان جمع خواهد بود و به راحتی محصولی با کیفیت را انتخاب خواهید کرد.

پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

 

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109

02632208653
مهندس افشار

 

 

مراحل ساخت تابلو برق

 

قبل از این که وارد بحث مراحل ساخت تابلو برق شویم، بهتر است یک تعریف جامع و کامل از این وسیله ی بسیار کاربردی و البته با اهمیت، برای شما بگوییم.

توجه داشته باشید در مجموع ؛ تابلو برق  وسیله ای است که از آن، در مدیریت، کنترل سیستم ها و همچنین سازماندهی فرآیند های الکتریکی استفاده می شود.

همیشه به جزئیات در ساخت هر وسیله ای توجه داشته باشید، خصوصا اگر هدف شما ساخت تابلو برق های صنعتی کارآمد باشد؛ برای ساخت این وسیله شما نیاز به یک برنامه ریزی دقیق، تهیه ی متریال با کیفیت یا به اصطلاح با کیفیت، و از همه مهم تری، مهندسی دقیق و موثر برای کشیدن نقشه تابلو برق، دارید.

در ادامه ی مطالب، تمامی مراحل را گام به گام، جهت ساخت تابلو برق صنعتی، به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. در نهایت، چالش ‌های موجود در ساخت یک تابلوی صنعتی با کیفیت مانند؛ روش‌ های حفاظت از سیم‌کشی و اشتباهات رایج هنگام ساخت تابلو برق صنعتی را بررسی خواهیم کرد.

 

آشنایی با مهم ترین تجهیزات به کار رفته در تابلو برق صنعتی

1-طراحی و آماده سازی نقشه تابلو برق صنعتی

اولین مرحله از ساخت تابلو برق ، آماده سازی نقشه ایزومتریک و همچنین نقشه جانمایی می باشد.

  • نقشه ایزومتریک:

بدون شک، شما هم به این موضوع واقف هستید که تابلو برق های صنعتی، بخش مهمی از زیر ساخت تاسیسات یک مجموعه، سازمان و... هستند. نقشه های ایزومتریک برای نمایش دادن اطلاعات و ارائه نمایشی، همه جانبه و البته دقیق، از نحوه کار همه اجزای یک تابلو برق است. با نقشه برداری ایزومتریک، شما مهندسین عزیز می توانند به راحتی قسمت های مختلف تابلو برق خود را تجسم، درک، تجزیه و تحلیل کنند و هرگونه مشکل احتمالی را فورا اقدام به شناسایی و رفع آن نمایند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نقشه های ایزومتریک نمای جامع و وسیعی از نحوه عملکرد تابلو برق به عنوان یک سیستم ارائه می دهند. همچنین این نقشه، نه تنها به تکنسین ها کمک می کنند که مدار های اصلی پشت برد خود را تشخیص دهند، بلکه جزئیات مهم؛ در مورد اتصالات با سیستم های خارجی یا سایر برد های دیگر تابلو برق صنعتی را  به آن ها نشان می دهند که تعمیر و نگهداری را آسان تر از همیشه می کند.

  • نقشه جانمایی

نقشه جانمایی نیز همانند نقشه ایزومتریک، در ساخت تابلو برق صنعتی استفاده و از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد. شما با استفاده از این نقشه؛ می توانید با نحوه قرار گیری تجهیزات درون تابلو برق ، آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید : انواع تابلو برق صنعتی 

 

2-برش کاری و جوشکاری

برش کاری وجوشکاری تابلو برق

 

همه چیز از جوش و برش شروع می شود. پس ساخت آن نیز با برش و جوش قطعات مختلف آغاز می شود. این قسمت دومین مرحله در فرآیند طراحی آن است و برای اطمینان از این که همه قطعات به خوبی در کنار هم قرار می گیرند، بسیار مهم است.

برش و جوشکاری برای دستیابی به طراحی عالی برای تابلوهای برق ضروری است. در این مرحله جوشکار باید نهایت دقت خود را در فرآیند هایی از قبیل: کاهش هدر رفت فلز، افزایش ایمنی و ایجاد جوش های تمیز با کیفیت و البته با اشتباهات کمتر به خرج دهد تا به کار کرد صحیح کمک نماید.

ماشین ‌های برش با دقت بالا با هدف دستیابی به طرح ‌های با کیفیت و عاری از هر گونه خطا کمک می‌کنند. تکنولوژی پیشرفته  در صنعت جوشکاری نیز، تضمین می کند که تمام قطعات به طور موثر و بدون از بین بردن استحکام و دوام به یک دیگر متصل می شوند. شرکت ها باید به این بخش مهم از فرآیند تولید تابلو برق صنعتی، توجه زیادی داشته باشند تا هر بار تابلو های صنعتی با کیفیت عالی تولید شود.

مهم ترین نکته در مرحله برش کاری و جوش کاری این است که فرد قسمت های اضافی ای را برای این که شاید در آینده افراد بخواهند تابلو برق را توسعه دهند، باید قرار دهد. همچنین فاصله ی درون تابلو برق، برای قرار گیری قطعات را به گونه ای تعبیه نماید که امکان تمیز کردن و تعمیر قطعات به سهولت، باشد.

 

در مرحله برشکاری و جوش کاری سیر مراحل به این شکل می باشد:

 

  • ابتدا قطعات با کیفیت و ضخامت مورد نظر، انتخاب و اندازه گیری می شود
  • در ادامه، قطعات به درستی برش و راهی قسمت های مته کاری، پانچ و خم کاری به منظور شکل دهی بدنه، می شود.
  • بعد از آن که قطعات به فرم دلخواه رسید، وارد قسمت جوشکاری می شود.
  • بر روی قطعات بسته به نظر مهندسین ناظر، نوع جوشکاری انتخاب و فرآیند جوشکاری آغاز می شود.
  • سپس، به منظور از بین بردن لکه های حاصل از جوشکاری؛ به بخش رنگ کاری و فرز کاری می رود.

 

 

3.رنگ کاری و فرز:

بخش رنگ کاری به طور مجزا به چند بخش تقسیم می شود که عبارت است از:

  1. رنگ کاری

در بخش رنگ کاری، تعیین و انتخاب رنگ بدنه ی تابلو برق صنعتی بسیار مهم و ضروری می باشد. در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ مناسب می توانید بر عمر مفید تابلو برق بسیار تاثیر گذار باشد. از جمله عوامل در تعیین نوع رنگ، عبارت است از: شراط جوی، محل قرار گیری، رنگ برای داخل تابلو بوده یا قسمت بیرونی، در نظر داشتن گرفتن صدمات احتمالی، از جمله مهم ترین موارد در تعیین رنگ تابلو صنعتی می باشد.

مورد بعدی که در رنگ کاری تابلو برق باید در نظر داشته باشید، نوع رنگ کردن تابلو برق می باشد که به سه دسته تقسیم می شود:

  • پیستوله بادی
  • پیستوله ایرلس
  • پیستوله الکترواستاتیکی

و نکته ی آخر در مورد بخش رنگ کاری تابلو؛ تعیین نوع ضخامت قرار گیری رنگ بر روی بدنه تابلو است.

  1. فسفاته کاری

مرحله ی فسفاته کاری در بخش رنگ تابلو برق صنعتی، یکی از مهم ترین مراحل این بخش می باشد. در این مرحله شما شاهد غوطه ور شدن ، بدنه تابلو در مواد شیمیایی اسید نیتریک و اسید فسفریک، خواهید بود. علت این کار این است که مواد شیمیایی ذکر شده در قسمت قبل، باعث بهتر قرار گیری رنگ بر روی بدنه می شوند.  همچنین مواد شیمیایی ذکر شده، به عنوان عایق عمل کرده و از صدمات وارده به رنگ تابلو برق صنعتی جلوگیری می نمایند.

مهم ترین دلایل فسفاته کاری عبارت است از:

  • موجب استحکام بدنه می شود
  • باعث پرس کاری بهتر قطعات می شود
  • عایقی مناسب برای تمام محیط های آب و هوایی می باشد.
  • مقرون به صرفه بوده و از هزینه ی بسیار کمی بر خوردار می باشد.
  1. چربی زدایی

بدون شک،  شما هم بر این باور هستید که عمل رنگ کاری انجام نمی شود؛ مگر این که به درستی عمل چربی زدایی صورت بگیرد. چربی زدایی باعث می شود تا موادی که هنگام ساخت تابلو برق بر روی بدنه قرار گرفته، پاک شده و تابلو آماده رنگ کاری شود.

عمل چربی زدایی به چند دسته، تقسیم بندی می شود که عبارت است از:

  • چربی زدایی گرم

در این روش، با استفاده از موادی خاص مانند: کربنات سدیم، پاک کننده های مختلف، سدیم هیدروکسید و.. که معمولا بسیار کم هزینه بوده، سطح تابلو چربی زدایی می شود.

  • چربی زدایی سرد

چربی زدایی سرد معمولا بسیار بی کیفیت بوده و در عین حال زمان بسیار زیادی را این عمل از شما می گیرد. مواد استفاده شده در این روش عبارت اند از: نفت، بنزین، تینر و...

  • چربی زدایی پاششی

چربی زدایی پاششی به وسیله ی ابزار هایی مثل پمپ و نازل صورت می گیرد. محلول موجود در نازل یا پمپ باید دمایی حدود 60 درجه سانتی گراد داشته باشد. همچنین غلظت این محلول باید 1 تا 3 درصد  باشد. لازم به ذکر است زمان تقریبی این روش، حدودا 5 دقیقه می باشد.

  • چربی زدایی الکتریکی

این روش بسیار پر هزینه می باشد و اکثر در صنعت ماشین سازی استفاده می شود.

  • چربی زدایی با استفاده از محلول های قلیایی

چربی زدایی با استفاده از محلول های قلیایی، هر نوع چربی را از بین می برد. البته در نظر داشته باشید که موثر بودن این روش به شرایطی از قبیل: تمیزی سطح، نوع مواد استفاده شده در محلول و عوامل دیگر بستگی دارد.

  • چربی زدایی به روش غوطه ور شدن

در این روش، قطعه مورد نظر درون یک استخر یا وان پر شده از مواد محلول چربی زدا، غوطه ور می شود. معمولا زمان غوطه ور شدن تابلو در این روش چیزی حدود 7 دقیقه می باشد.

  1. زنگ زدایی

شایان به ذکر است که، یکی از مشکلات موجود در بدنه های تابلو برق ؛ ایجاد زنگ و آسیب می باشد. معمولا تابلو های با کیفت با استفاده از روش هایی از قبیل: زنگ زدایی به روش فرچه سیمی، فرچه سیمی افشان شده و فرچه سیمی بافته شده، عملیات زنگ زدایی انجام می شود. علاوه بر موارد بالا زنگ زدایی با روش سمباده نیز بسیار مورد استفاده می باشد.

لازم به ذکر است که زنگ زدایی به روش سمباده زدن، یکی از روش های بسیار مفید برای از بین بردن زنگ موجود بر روی بدنه تابلو برق می باشد. روش زنگ زدایی با استفاده از مواد شیمیایی نیز، روشی بسیار مناسب برای از بین بردن زنگ موجود بر روی بدنه ی تابلو می باشد.

  1. مونتاژ بدنه اصلی و همچنین قطعات تابلو برق صنعتی

 

 

همیشه به این نکته دقت داشته باشید ساخت هر گونه وسیله نیاز به دقت دارد، تابلو برق با کیفیت، نیز از این قاعده مستثنی نبود و نیاز به یک فرآیند مونتاژ دقیق دارد. با صرف زمان برای مونتاژ بدنه اصلی تابلو برق ، تولیدکنندگان می توانند اطمینان حاصل کنند که محصول آن ها به گونه ای طراحی شده است که در برابر کاربرد های مختلف؛ در محیط های بسیار نا متعارف، مقاومت کند.

باید به دانید که بدنه اصلی برای عملکرد صحیح، نیاز به جای گذاری دقیق قطعات دارد. از تثبیت و اتصال قطعات به چارچوب برد گرفته تا اتصال سوئیچ ها و اطمینان از سازماندهی و ایمن بودن سیم کشی ها می باشد. مونتاژ بدنه اصلی یک تابلو برق نیاز به توجه زیادی به جزئیات در هر مرحله دارد. پس آن به خوبی عمل نمی کند؛ مگر آن که مرحله مونتاژ به درستی صورت بگیرد.

هنگامی که همه اجزا در کنار هم قرار گرفتند، تولیدکنندگان باید از طریق یک سری آزمایش‌ ها و همچنین بازرسی ‌های دقیق، مطمئن شوند که همه ی موارد، آن طور که باید باشد، عمل می‌کند. تنها در این صورت است که مهندسین ناظر می توانند، مطمئن باشند که محصول نهایی آن ها  از استاندارد های ایمنی بر خوردار بوده و آمادگی استفاده در شرایط سخت یا خطرناک را خواهد داشت.

 

 

بررسی و کنترل کیفیت تابلو برق

 

تست و کنترل کیفیت تابلو برق صنعتی در جهت بالا بردن ضرایب ایمنی در ماشین‌آلات صنعتی، سیستم‌ ها و افراد ضروری است. توجه داشته باشید که اطمینان از سطح کیفیت مطابق با استاندارد های صنعت در طول فرآیند تولید بسیار ضروری می باشد؛ پس، برای جلوگیری از خرابی، هزینه های تعمیر و نگهداری غیر منتظره و همچنین مشکلات احتمالی در تابلو برق صنعتی، مسئله بررسی رعایت استاندارد ها و همچنین انجام آزمایشات مختلف، بسیار مهم است.

به منظور حصول اطمینان از این که همه محصولات تولیدی؛ این الزامات را برآورده می کنند، بازرسی های دائمی در تمام مراحل ساخت، از زمانی که اقدام برای تامین مواد اولیه آغاز می شود تا مرحله ی مونتاژ نهایی، ضروری و لازم است. از آن جا که عدم رعایت این استاندارد ها؛ می تواند باعث ایجاد شرایط خطرناکی شود که ممکن است، به هزینه های اضافی یا حتی در برخی موارد منجر به مرگ شود. این موضوع بسیار ضروری است که صنایع، راه های کارآمدی برای بررسی نه تنها انطباق، بلکه کیفیت کلی محصول داشته باشند.

اجزای تشکیل دهنده ی تابلو برق صنعتی

 

توجه داشته باشید که بعد از اتمام ساخت و قرار گیری اجزای تشکیل دهنده تابلو برق ، آشنایی با آن ها بسیار ضروری و با اهمیت است. در این قسمت ما قصد داریم تا شما را به شکلی تخصصی با اجزای تشکیل دهنده ی تابلو برق  آشنا نماییم. اگر شما این با این قطعات آشنایی کاملی داشته باشید، به راحتی می توانید به عنوان یک تکنسین خبره، خود را به مجموعه های بزرگ معرفی نمایید.

مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ی تابلو برق عبارت است از:

  • کلید های برق

اولین قطعه ی مهم در هر مجموعه ای که با برق، سر و کار دارد، کلید های برق می باشد. آن ها، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ی تابلوهای برق می باشند. کلید های برق؛ برای هدایت و کنترل جریان الکتریسیته درون مجموعه و ماشین آلات صنعتی، استفاده می شود و از تجهیزاتی که به آن متصل است با هدف، جلوگیری از ورود بیش از حد غیر منتظره یا تخریب ناشی از اضافه بار در جریان محافظت می کنند.

کلید های برق، دارای وظایفی دیگری از قبیل؛ سوئیچینگ سیگنال، حفاظت مدار، زمان بندی دقیق، ایزوله و نظارت نیز می باشد.

سوئیچ های الکتریکی یا همان کلید های برق، بسیار قابل اعتماد هستند و از پیکربندی های قابل تنظیم بر خوردار می باشند که همین موضوع به تکنسین ها، این اجازه را می دهد تا تا نیاز های خود را متناسب با وضعیت مورد نظر، شخصی سازی نمایند.

 بنابراین کلید های برق این امکان را برای تابلو برق های صنعتی فراهم می کنند که به طور کارآمد و ایمن کار به فعالیت خود ادامه داده و در عین حال منبع برق قابل اعتمادی را برای ماشین آلات و تجهیزات متصل به آن را نیز باشد.

  • قطع کننده‌ های مدار

 

از دیگر قطعات مهم که باید با کارایی آن، آشنا شوید؛ قطع کننده های مدار هستند که حفاظت الکتریکی را برای افراد و تجهیزات فراهم می آورند. این قطعات با تشخیص خودکار جریان های خطر ساز و معیوب مرتبط با اضافه بار، اتصال کوتاه و نقص در یک مدار عمل می کنند و قبل از ایجاد هر گونه آسیب، منبع تغذیه را قطع می کنند.

 قطع کننده های مدار؛ علاوه بر تامین ایمنی و قابلیت اطمینان می توانند مزایای دیگری از قبیل: افزایش انعطاف پذیری و بالا بردن راندمان، عملکرد سیستم ها را نیز ارائه دهند. همچنین این قطعات، برای کنترل ولتاژ در یک سیستم جهت اطمینان از مطابقت با مشخصات مورد نیاز جریان برق عبوری، استفاده می شوند.

این مطلب بسیار ضروری است که؛ مهندسین و تکنسین ها با درک نحوه قرار گرفتن این اجزا در تابلو های برق، می توانند به ایجاد یک محیط کار ایمن برای پرسنل درگیر در تعمیر و نگهداری تابلو، کمک کرده و از عملکرد روان سیستم اطمینان داشته باشند.

  • فیوز

 

در همه یک وسایل الکتریکی قطعه ای که باعث قطع یا وصل جریان برق می شود، فیوز می باشد. این قطعات بسیار کاربردی، از سیستم توزیع نیرو در برابر جریان های زیاد به دلیل اتصال کوتاه یا سایر خطا ها در سیستم محافظت می نماید. این نکته را به خاطر بسپارید، هنگامی که جریان برق اضافی ناشی از یک مشکل خطا رخ دهد، فیوز وارد عمل می شود و در نتیجه از آسیب بیشتر به تجهیزات جلوگیری و برق را قطع می کند.

 بنابراین، فیوز ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، زیرا از کل تاسیسات یا مجموعه مورد نظر در برابر آسیب های احتمالی ناشی از بار اضافی یا سایر حوادث محافظت می کنند.

  • رله‌ ها

 

جالب است به دانید که یکی از مهم ترین قطعات در تابلو های برق؛ رله ها، هستند.

تابلو های صنعتی؛ جریان برق را از طریق مدار ها و همچنین کلید ها کنترل می نماید و برای باز و بسته شدن ایمن، این کلید ها هستند که  از رله استفاده می کنند. رله ها، برای تنظیم میزان جریان عبوری از سیستم های الکتریکی در جهت محافظت از پرسنل، استفاده می شوند.

از مزایای استفاده از رله به عنوان اجزای تابلو برق می توان: به اندازه فوق العاده کوچک، انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان و هزینه پایین آن ها اشاره کرد. این مزایا آن ها را به گزینه ای عالی برای بسیاری از کاربرد های صنعتی تبدیل می کند.

بازرسی و کنترل کیفیت در ساخت تابلو برق صنعتی

 

تا این جای مطلب همه ما به این باور رسیدیم که تابلو برق های صنعتی جزء حیاتی و ضروری، اکثر ماشین آلات و تاسیسات هستند. بنابراین، لازم است تا اطمینان حاصل شود که این قطعات به طور منظم بازرسی می شوند.  توجه داشته باشید که نقش بازرسی و کنترل کیفیت  بسیار حائز اهمیت می باشد.

بازرسان هنگام بررسی و تست عملکرد تابلو برق های صنعتی، ملزم به رعایت استاندارد های روز دنیا هستند. آن ها از تکنیک های پیشرفته ای مانند بازرسی بصری، تست اولتراسونیک، بازرسی اشعه ایکس، تست نشت صوتی و ... برای ارزیابی این که آیا یک تابلو برق صنعتی طبق مقررات و استاندار ها، عملکردی درستی دارند یا خیر. در طول چنین بازرسی ‌هایی، تکنسین ‌ها و بازرسان ناظر، بررسی می‌کنند که آیا دما و فشار، تحت کنترل بوده است تا در طول فر آیند تولید هیچ مشکلی  به وجود نیاید یا خیر؟ از انجام بررسی‌ های معمول بر روی مواد خام مورد استفاده در  زمان تولید گرفته تا بررسی محصولات نهایی قبل از خروج آن ها از کارخانه.

بازرسی و کنترل کیفیت نقش اساسی در تضمین کیفیت محصولات تابلو برق در هر زمان ایفا می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده در قسمت قبل، بازرسان موارد دیگری را نیز بررسی خواهند کرد که عبارت است از:

 

  • کنترل سیم کشی ها
  • کنترل مجدد رنگ آمیزی
  • کنترل مدار و قدرت فرمان
  • کنترل مجدد قسمت های جوشکاری شده
  • کنترل اتصالات و محکم بودن پیچ و مهره ها
  • کنترل و آزمایشات مکانیکی مربوط به سلول ها
  • کنترل نقشه ایزومتریک و همچنین نقشه جانمایی

 

 

 

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109

02632208653
مهندس افشار

 

 

 

فازهای اصلی طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی:

ساخت تابلو برق های صنعتی، فرایندی بسیار پیچیده است که طراحی آن نیاز به بهترین محصولات و یک تیم متخصص و آشنا با دستورالعمل های طراحی صفحه کنترل الکتریکی دارد. برای طراحی و ساخت این محصول به چهار فاز زیر باید توجه شود:

  1. بررسی کامل اسناد فنی و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ جهت رفع مشکلات: هدف از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ فنی، بررسی کلی پروژه سفارش ساخت تابلو برق به صورت دقیق و تعیین دستورالعمل های طراحی صفحه کنترل الکتریکی برای پروژه است. از طرفی دیگر در ساخت تابلو برق ، مواردی مانند کدهای الکتریکی محلی، نمره محیطی مورد نظر کنترل پنل، جریان اتصال کوتاه موجود در صفحه کنترل و نوع طراحی صفحه کنترل هم باید در نظر گرفته شوند.
  2. طراحی سیستم کنترل و برنامه ریزی جهت افزایش کارایی تولید: برنامه ریزی تولید، یکی از موارد اصلی برای تعیین سرعت کل پروژه نحوه انجام فرایند کلی می باشد. وجود اشتباهات و مشکلات طراحی صفحه کنترل در این مرحله موجب عقب افتادن یا از بین رفتن پروژه کلی می شود.
    1. مونتاژ و سیم کشی سخت افزار سیستم کنترل تابلو برق : تولید پنل کنترل به گونه ای است که اگر از قطعات مناسبی استفاده نشود، مراحل ساخت بسیار دشوار می شود. هنگامی که از رویه استاندارد عملیاتی و کارمندان با تجربه استفاده شود، مشکلی در طراحی صفحه کنترل به وجود نمی آید.
    2. ثبت اسناد نهایی و اعمال مراحل به صورت دقیق: اعمال مراحل دقیق عملیات باعث تولید یک کالای باکیفیت شده و مشتریان بیشتری جذب کالا می شوند. اگر استانداردهای کیفیتی مورد نظر در هر مرحله از تولید کالا به صورت جداگانه کنترل شود، در نهایت یک کالای باکیفیت تولید می شود. این نوع استانداردهای کیفیتی عبارتند از:

    – درجه بندی ظاهر تابلو و تایید صحیح تمام داده ها

    – اطمینان از طریقه نصب هر قطعه

    – آزمایش سیم ها و بررسی رشته های سیم گردان

    – روشن کردن تابلو برق و تایید تمام ولتاژها و صفحه ها

    – تست هر دستگاه جهت کسب اطمینان از عملکرد صحیح آنها

    در نهایت پس از طی تمام مراحل ساخت تابلو برق ، تمام مغایرت ها و مراحل نهایی مونتاژ ثبت شده و محصول مورد نظر بسته بندی می شود.

 

 

 

 

 

بررسی طبقه بندی تابلو برق های صنعتی بر اساس ولتاژ:

  1. تابلوی برق ولتاژ پایین: تابلو برقی که یک کیلووات ولتاژ داشته و شامل قطعات ولتاژ پایین، کلیدها، جدا کننده های الکتریکی قطع بار و… می باشد. در حقیقت این نوع تابلوی برق ، تمام لوازم جانبی مورد نیاز برای حفاظت از سیستم های ولتاژ پایین را دارد.
  2. تابلو برق  ولتاژ متوسط: تابلو برقی که بین 3 تا 36 کیلو وات ولتاژ داشته و دو نوع مختلف دارند. در ساخت و نصب تابلو برق ، محفظه درونی برخی از فلز و محفظه بیرونی برخی دیگر از فلز استفاده می شود. تابلوهای برق صنعتی ولتاژ متوسط باید توانایی انجام کارهای بسیاری را داشته باشند از جمله:

– روشن و خاموش کردن معمولی کلید جریان

– قطع جریان اتصال کوتاه

– سوئیچینگ جریان های خازنی

– کاربردهای اختصاصی خود

  1. تابلو برق صنعتی ولتاژ بالا: تابلو برقی که ولتاژ بالای 36 داشته و شدت جریان بیشتری نسبت به سایر مدارها تولید می کند. عملیات های سوئیچینگ و خاموش کردن کمتر در تابلو برق های ولتاژ بالا اتفاق افتاده و اغلب عمل روشن کردن صورت می گیرد.

 

عکس تابلو برق صنعتی ولتاژ بالا

 

 

 

 

 

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109

02632208653
مهندس افشار

 

 

بررسی تابلو برق از نظر محل نصب:

  1. داخلی: این مدل تابلو برق در فضاهای بسته مانند سالن و سوله نصب می شوند.
  2. فضای باز: تابلو برق صنعتی فضای باز، تابلو برقی است که در محیط های آزاد و فضای باز نصب می شوند. همچنین هنگام ساخت تابلو برق صنعتی مورد استفاده برای فضای باز، لازم است که به موارد محافظتی بیشتر توجه شود.
  3. راک: این نوع تابلو برق به شکل قفسه بوده و محفظه هایی مختلف با کارایی های مختلف رو آن نصب می شوند.
  4. همچنین تمام موارد و انواع ذکر شده برای ساخت تابلو برق در کرج هم اعمال می شوند.

 

 

پروژه انجام شده نصب تابلو برق در شهرک صنعتی / 

 

هزینه ساخت تابلو برق :

به طور کلی، قیمت ساخت تابلو برق و یا تابلو برق صنعتی سه فاز  به ماده ای که برای محفظه کابینی تجهیزات استفاده می شود، وابسته است. تابلو برق های فلزی اغلب در دو نوع فلزی و پلاستیکی ساخته شده و بسته به نوع فلز و پلاستیک استفاده شده، هزینه تابلو برق ها هم متفاوت می باشد. از طرفی برند، کیفیت و نوع ولتاژ مربوط به تابلو برق های صنعتی هم تاثیر بسیاری روی قیمت تابلو برق دارند.

ساخت تابلو برق در کرج و تهران یکی از تخصص های مجموعه ما می باشد .

ساخت تابلو برق یکی از خدمات صنعت یار می باشد .
تابلو برق یک محفظه برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی است که کلیدها و قطعات کنترلی و حفاظتی و لوازم نمایشگر (ولتاژ، جریان، فرکانس، توان، کسینوس فی و …) روی آن نصب می‌شوند. همچنین تابلوهای برق جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربرانِ تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شوند.

تابلوهای برق از نظر ولتاژ به دو دسته LV و MV تقسیم می‌شوند. تابلوهای LV در سطح زیر 1000 ولت و تابلوهای MV از 1000 تا 36000 ولت ساخته می‌شوند .
انواع تابلوهای برق فشار ضعیف از نظر کاربرد.
تابلوهای برق فشار ضعیف از نظر کاربرد را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد.
1- تابلوهای فرمان موتوری که جهت کنترل موتورهای سه فاز ساخته می‌شوند.
2-تابلوهای توزیع صنعتی که جهت توزیع جریان در یک واحد صنعتی استفاده می‌شوند.
3-تابلوهای بانک خازنی که جهت اصلاح ضریب توان یک کارگاه ساخته می‌شوند.
4-تابلوهای توزیع مسکونی که برای توزیع جریان در یک واحد مسکونی ساخته می‌شوند.
5-تابلوهای کنترل صنعتی یا تابلوهای PLC که جهت کنترل اتوماتیک فرایندهای صنعتی کاربرد دارند.
6-تابلوهای مارشالینگ که ارتباط بین تابلوهای برق و سیستم کنترل مرکزی (DCS) را فراهم می‌کنند.

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109

02632208653
مهندس افشار

 

 

قیمت تابلو برق صنعتی : 

قیمت های تابلو های برق صنعتی بر اساس نوع کاربری و برند های انتخابی این مجموعه یا برند های توصیه شده توسط کارفرما و بر اساس قیمتهای روز نمایندگی های معتبر از جمله اشنایدر الکتریک – لگراند الکتریک – ABB و هیوندای و LS تهیه و به مشتری اعلام میگردد.

برای دریافت جدیدترین قیمت ها در زمینه تابلو برق صنعتی می توانید با ما تماس بگیرید تا در صورت نیاز بازدید حضوری به عمل اید

 

تجهیزات تابلو برق صنعتی : 

با توجه به گروه صنعت یار با تجربه چندین ساله در زمینه تابلو برق های صنعتی می تواند بهترین تجهیزات را برای کارخانه شما در نظر بگیرد

 

 

  1. کلام آخر:

    بنابراین هدف استفاده از تابلو برق و ساخت تابلو برق شهری ژنراتور، فراهم کردن امکان استفاده از سیستم های الکتریکی با هزینه کمتر و تامین ایمنی سیستم هر محیط می باشد. در حقیقت تابلو برق، یک نوع محافظ برای تجهیزات الکتریکی بوده و کلیدها ابزارهای کنترلی و نمایشی بسیاری هنگام ساخت تابلو برق  روی آن نصب می شوند.

     

    خدمات مرتبط:

    مشاور برق صنعتی

    مطالب مرتبط:

    خرید و فروش ترانس های برق صنعتی

 

 

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109

02632208653
مهندس افشار

 

 

 

نمونه کار های انجام شده توسط صنعت یار در زمینه تابلو برق های کارخانجات

 

عکس تابلو برق صنعتی

 

 

نمونه کارهای تابلو برق قدرت :

 

 

 

 

نصب تابلو برق یکی از تخصصی ترین کارهای گروه صنعت وار می باشد

 

جمع بندی

شک نکنید؛ رعایت نکردن اصول اولیه و همچنین استاندارد ها؛ در هر مرحله از ساخت تابلو برق صنعتی، می تواند پیامد های بسیار خطرناکی داشته باشد. پس اولین قسمت در ساخت آنها؛ رعایت استاندارد های مربوط به محیط، کارگران و مواد اولیه به کار رفته در آن می باشد.

بعد از رعایت این موارد شما باید با توجه به نیاز خود، ابتدا نقشه مورد نظر توسط یک مهندس با تجربه، آماده نمایید و سپس اقدام به خرید ورقه های آهنی با کیفیت را در اندازه های مناسب نمایید. بعد از آن، باید ورقه های آهن به طور کاملا دقیق، بدون کوچک ترین اشتباه و خطایی برش بخورد. سپس؛ باید این قطعات برش خورده، ابتدا به شکلی تمیز یک دست شده تا آماده ی جوشکاری شود.

دقت داشته باشید که در انتخاب جوشکار بسیار دقت نمایید؛ چرا که جوشکار های حرفه ای این کار را به درستی انجام می دهند. اما جوشکار های آماتور، به دلیل کمبود مهارت و تجربه، جوش های غیر نامنظم می زنند و در آخر باعث از بین رفتن ورقه های فلز می شوند.

 بعد از این مراحل هم نوبت به بخش رنگ کاری و فرزکاری می رسد که به طور کامل به شما در بخش های قبل توضیح دادیم. بعد از سپری کردن مراحل فوق، کار مونتاژ قطعات بر روی تابلو انجام می شود. و در آخر، ناظر کنترل کیفی با انجام تست های مختلف؛ در صورت این که تابلو برق صنعتی تمام تست ها را به درستی پاس نماید، مجوز ورود تابلو برق به مجموعه های بزرگ و صنعتی را صادر خواهد کرد.

 

 

امیدواریم مطالب گرآوری شده در این مقاله برای مفید بوده باشد.

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید