طراحی و محاسبات کابل کشی و سینی کشی

طراحی و محاسبات کابل کشی و سینی کشی

طراحی و محاسبات کابل کشی و سینی کشی


اجرا و هزینه سینی کابل برق در زمانی که سیم کشی های ساختمان به صورت روکار انجام می شود، بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. استفاده از این ابزار، سیم کشی های انجام شده را از آشفتگی دور می کند و نظم و انضباط را در کار به وجود می آورد. همچنین با استفاده از این شیوه در سیم کشی، تغییرات در سیم کشی ساختمان به سادگی قابل اجرا خواهد بود لذا نصب سینی کابل در مواردی که پیش بینی می شود تغییراتی در آینده مورد نیاز باشد، مفید و سودمند خواهد بود.

سینی کابل برق نقش محافظت کننده را نیز برای سیم های برق بر عهده دارد و با نصب آنها بر روی دیوار، سقف، زیر زمین و زمین می توان سیم ها را به درستی در مسیر مورد نظر هدایت نمود. از سینی کابل برق می توان برای هدایت و حفاظت خطوط برق با ولتاژ بالا، سیستم های حساس کنترلی، فیبر نوری، تجهیزات مخابراتی و کابل توزیع برق استفاده نمود.

نمونه کارهای کابل کشی و سینی کشی توسط مجموعه صنعت یار : 

پس از تکمیل نقشه تابلو های برق جهت برقراری و تامین جریان در نقطه شروع و ادامه تا  نقطه مصرف اقدام به طراحی و محاسبات کابلکشی میگردد. در صورت واگذاری دیماندمتقاضی بصورت ولتاژ اولیه ، مستلزم ارائه طرح از داخل ساختمان پست داخلی یا پاساژ میباشد. در طراحی کابلکشی فشار متوسط با در نظر گرفتن طول مسیر ، مقادیر فنی وزره حفاظتی کابل و سطح مقطع ، انتخاب کابل صورت میپذیرد.

 

پس از جانمایی ترانسفورماتور و تابلوهای اصلی و فرعی ، ماشین آلات ، تعیین مسیر سطح مقطع کابل ها مشخص میگردد. پس از انتخاب مسیر کابلکشی و روئیت موانع اجرایی در محل اجرا اقدام به طراحی سطح مقطع سینی کابل و نوع و آرایش آن میگردد. ارائه جدول کدینگ که سطح مقطع کابلها بهمراه کد شناسه کابل در آن درج شده و مشخصات سینی کابل مورد نیاز در پکیج طراحی و محاسبات کابلکشی و سینی کشی به کارفرما ارائه میگردد. 

 

 

اجرا و هزینه سینی کابل برق با توجه به جنس آن

 

اجرا و هزینه سینی کابل برق با توجه به نوع محصول مورد استفاده در هر موقعیت متغییر خواهد بود. لازمه انتخاب بهترین نوع این محصول، آشنایی با انواع سینی کابل می باشد. سینی های کابل برق در دسترس عبارتند از گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، سینی کابل رنگی، استیل و پلاستیکی. این محصولات از فلزاتی ساخته می شوند که در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار باشند. به طور کلی متریال مورد استفاده در ساخت سینی های کابل آلومینیوم، فولاد و استیل می باشد که به کارگیری هر یک از آنها دارای مزایا و معایب منحصربه فردی خواهد بود.

آلومینیوم بهترین متریال موجود در ساخت و تولید سینی کابل برق است زیرا در برابر خوردگی مقاومت قابل قبولی داشته و نسبت استقامت به وزن آن در سطح بالایی می باشد. وزن تقریبی سینی کابل آلومینیومی نصف انواع فولادی آن است. همچنین، آلومینیوم دارای خاصیت خود ترمیمی است، در نتیجه در مقابل خوردگی به خوبی مقاومت می نماید.

اجرا و هزینه سینی کابل برق کم و استقامت زیاد از ویژگی های سینی کابل فولادی است. وزن زیاد، هدایت الکتریکی کم و مقاومت ناچیز در برابر خوردگی نیز معایب اصلی این محصول هستند که باید در زمان انتخاب و اجرا سینی، در نظر گرفته شوند. استفاده از پوشش های گالوانیزه گرم، پیش گالوانیزه و اپوکسی و رنگ های مخصوص می تواند مقاومت سینی کابل برق فولادی را در برابر خوردگی افزایش دهد. سینی های کابل برق استیل نیز در واقع از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و که در برابر مواد شیمیایی آلی و غیر آلی مقاوم هستند.

 

 

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109
مهندس افشار

 

   سینی کابل برق توری

 

اجرا و هزینه سینی کابل برق توری یا سبدی در مورد کابل های فیبر نوری مطرح می باشد و از این محصول عمدتاً در کارهای مخابراتی استفاده می شود. سینی کشی کابل برق در سایت ها بسیار موثر است و کار پشتیبانی را در این مورد تسهیل می نماید.

 

 سینی کابل برق کانالی

استفاده از سینی کابل کانالی صرفا در مواردی صورت می گیرد که تعداد کابل های تاسیسات الکتریکی مورد نظر محدود بوده و امکان استفاده از لوله در آن موقعیت وجود نداشته باشد.

 

      سینی کابل برق مشبک

 

سینی کابل مشبک به انواعی اطلاق می گردد که در قسمت کف آن سوراخ هایی برای تهویه هوا در نظر گرفته شده است. این محصول از نظر زیبایی شناسی بر نوع نردبانی برتری دارد و همچنین حفاظت بهتری نیز ارائه می دهد. نکته قابل توجه در مورد این محصول این است که دلیل ارجحیت آن نسبت به سینی کابل نردبانی کارایی بیشتر آن نیست زیرا این آیتم در کیفیت سرویس دهی و بازه عمر مفید کابل ها تاثیر زیادی ندارد.

 

 

 سینی کابل برق ساده

 

اجرا و هزینه سینی کابل برق ساده در کاربردهای الکتریکی و مخابراتی موضوعیت دارد که حداقل تولید گرما و حرارت را دارند. این سینی ها علی رغم اینکه حفاظت قابل قبولی در مورد کابل ها ارائه می دهند؛ اما به دلیل عدم داشتن منفذ و سوراخ، موجب انباشته شدن رطوبت در سینی می شوند. نوع درپوش دار این محصول از نظر مهندسان مناسب تر از انواع بدون درب آن ارزیابی شده است.

 

سینی کابل برق نردبانی

 

در اکثر موارد سیم کشی از سینی کابل نردبانی استفاده می شود. دلیل محبوبیت این محصول در این است که در هنگام استفاده از آن تبادل دما بین کابل ها با محیط به خوبی برقرار می شود و گرمای ایجاد شده در هادی کابل کنترل شده و حذف می شود. در نتیجه کابل ها حداکثر طول عمر مفید را خواهند داشت. از این محصول در اجرای کابل های تک مفتولی استفاده می شود و حضور سینی کابل برق نردبانی در این موقعیت ضروری خواهد بود. اجرا و هزینه سینی کابل برق نردبانی در مقایسه با مزایای آن دارای ارزش می باشد زیرا دسترسی به کابل ها از قسمت زیرین نردبان نیز امکان پذیر است. با استفاده از سینی کابل برق نردبانی از انباشته شدن رطوبت در محفظه کابل ها جلوگیری می شود.

نحوه گزینش سینی کابل برق

 

برای انتخاب سینی کابل برق از میان انواع پیش گفته باید معیارهای مشخصی تعریف شود. استفاده از انواع سینی های کابل برق در موقعیت های متفاوت به صورت منحصر به فردی تعریف می گردد و روشن است که گزینش این محصول بر اساس ویژگی های هر پروژه متغییر خواهد بود؛ به عبارت دیگر می توان گفت در هر محیط و موقعیتی باید نوع خاصی از سینی کابل برق مورد استفاده قرار گیرد که با شرایط آن کاملا سازگاری داشته باشد. سهل انگاری در این امر می تواند منجر به عواقب ناخوشایندی گردد. لازم است اجرا و هزینه سینی کابل برق با توجه به عامل زیر مورد بررسی قرار گیرد.

  1. نوع سیم و تعداد کابل های داخلی مورد استفاده

اندازه سطح مقطع کابل و انتخاب مقدار عرض متناسب، عامل تاثیر گذار و مهمی است که در زمان طراحی باید در زمینه آن دقت وافری صورت گیرد.

  1. محل نصب سینی کابل

یکی از موارد بسیار تاثیر گذار در انتخاب سینی کابل برق، محل نصب در نظر گرفته شده برای آن است. روشن است که نصب سینی کابل در داخل ساختمان با فضای بیرونی آن تفاوت خواهد داشت و چنانچه هدف، نصب این محصول در فضای آزاد باشد، لازم است شرایط آب و هوایی به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نوع سازگار سینی کابل برای آن موقعیت گزینش گردد.

  1. برآورد میزان خوردگی

میزان خوردگی ایجاد شده در طی زمان، در محیط های مختلف، متغییر می باشد. به عنوان مثال در پروژه هایی که مواد خورنده و آلاینده های شیمیایی در فضا وجود دارند، باید انواع مقاوم تر سینی کابل برق مورد استفاده قرار گیرد. اجرا و هزینه سینی کابل برق بدون تدقیق در این موارد امکان پذیر نیست و لازم است در انتخاب این محصول با برآورد میزان خوردگی، قیمت سینی کابل برق به درستی تخمین زده شود.

  1. میزان وزن کابل ها

وزن عامل مهم دیگری است که در سینی کشی کابل برق باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت تخمین وزن بالا برای کابل ها، بهتر است انواع ضخیم تر این محصول مورد استفاده قرار گیرد. انجام این پروسه با استفاده از نرم افزارهای دقیق مهندسی صورت می گیرد و لازم است زمان کافی برای این امر صرف شود تا از بروز مشکلات آتی در این رابطه جلوگیری به عمل آید.

  1. میزان خمش کابل ها

یکی از موارد مهم دیگری که طراحان در رابطه با انتخاب و گزینش سینی کابل برق به آن توجه می نمایند، میزان خمش کابل های مورد استفاده است. این مسئله در تعیین اتصالات به کار رفته در سینی کشی کابل برق تاثیر گذار است. میزان خمش کابل های به کار گرفته شده، در اجرا و هزینه سینی کابل برق نقش موثری دارد.

  1. فضای مورد نیاز برای کابل ها

لازم است در زمان طراحی و انتخاب سینی کابل برق به میزان فضای استاندارد جهت قرار گیری کابل ها توجه شود. فضای کم باعث ایجاد نویز شده و عملکرد سیستم را کاهش می دهد.

جمع بندی

سینی کابل برق یکی از ملزومات برق کشی در محیط های تجاری و صنعتی می باشد. این ابزار در بخش هایی از فضاهای مسکونی نیز قابلیت به کارگیری دارد؛ اما عمده موارد استعمال این محصول، محدود به موارد صنعتی و تجاری می گردد. سینی کابل برق نوعی محافظ کابل های مورد استفاده در ساختمان محسوب می گردد که سبب آراستگی ظاهری سیم کشی نیز می شود.

 

جهت مشاوره و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید
09121233109
مهندس افشار

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید