با انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا شوید

با انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا شوید

با انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا شوید


ا انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا شوید

همانطور که می‌دانید تابلو برق صنعتی محفظه‌ای فلزی است که تجهیزات برقی را درون خود نگه می‌دارد. اگر دوست دارید با نحوه ساخت تابلو برق صنعتی آشنا شوید، اول از همه باید بدانید که از چه تجهیزات و لوازمی در ساخت آن استفاده می‌شود. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما را با تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا کنیم، پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

کاربرد تابلو برق صنعتی چیست؟

 

 

 

تابلو برق صنعتی در اشکال و اندازه های مختلف وجود داشته و نیاز به نصب تخصصی دارد. این دستگاه ها با ولتاژ 600 ولت یا کمتر کار می کنند. از مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق صنعتی می‌توان به مدارهای قدرت و مدارهای کنترل اشاره کرد. هدف تابلو برق صنعتی ، کنترل تجهیزات کارخانه بوده و یک پایگاه عملیاتی واحد را جهت کنترل فرایند تولید فراهم می کند.

بسته به نوع استفاده، ICP ها به صورت پنل های باز یا بسته در دسترس اند. پنل های کنترل صنعتی شامل مدارهای قدرت یا مدارهای کنترل (یا هر دو) بوده که سیگنال هایی را  برای هدایت عملکرد ماشین آلات یا تجهیزات می فرستند. تابلو برق صنعتی شامل نیروی اصلی و تجهیزات کنترل شده نمی شود. پنل ها، بسته به کاربردشان، روی یک پنل پشتی (یا زیرپنل) یا در یک محفظه نصب می شوند. طراحی پنل های کنترل صنعتی با بیان الزامات و مشخصات طراحی و تهیه طرح ها آغاز می شود، اما این فرآیند می تواند گاهی پیچیده باشد چرا که باید همه استاندارد های قانونی قابل اجرا رعایت شده و از الزامات ایمنی اطمینان حاصل شود.

طراحی ماشین آلات و تابلو برق صنعتی یک اقدام مهم است که منجر به ایجاد یک رابط برای کنترل ماشین یا فرآیند می شود. انتخاب یک محفظه مناسب و یک پنل پشتی که سخت افزارهای برقی را در خود جای دهد، موضوع ساده ای نیست. بنابراین، سخت افزار مناسب باید روی یک صفحه پشتی نصب و به درستی سیم کشی شده و در دستگاه ادغام شود. هرگونه پیکربندی نامناسب می تواند منجر به نقص در ماشین آلات شود.

 

آشنایی با تجهیزات تابلو برق صنعتی

 

 

همانطور که اشاره کردیم درصورتی که تصمیم داشته باشید با پروسه ساخت تابلو برق صنعتی آشنا شوید یا تصمیم به خرید وسایل تابلو برق صنعتی داشته باشید، نیاز به آشنایی با لوازمی دارید که در ساخت تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این‌رو در ادامه شما را با تجهیزات داخل تابلو برق صنعتی آشنا خواهیم کرد:

 

  • مدار قدرت: یکی از مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق صنعتی که لازم است با آن آشنا شوید، مدار قدرت می‌باشد. درواقع به هر مداری که از برق برای کار کردن بار روی صفحه کنترل صنعتی استفاده می کند، مدار قدرت گویند. بستن این مدار باعث می شود دستگاه متصل به آن شروع به کار کند، و قطع اتصال مدار دستگاه را متوقف می کند.

 

  • مدار کنترل: نوع خاصی از مدار که برای کنترل مدارهای قدرت موجود در پنل استفاده می شود مدار کنترل نام دارد. از این دستگاه برای اطمینان از اتصال کوتاه دستگاه و تجهیزات استفاده می شود.

 

  • سوئیچ ها: رایج ترین نوع مدار تغذیه و یا کنترل که برای کنترل شروع و توقف دستگاه متصل به ICP استفاده می شود سوئیچ ها هستند.

 

  • فیوزها: یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق صنعتی فیوز نام دارد. فیوز یک وسیله ایمنی است که مدار الکتریکی را از بارگذاری بیش از حد جریان محافظت می کند. هنگامی که فیوز کار می کند، به یک مدار باز تبدیل می شود و باید آن را تعویض کرد.

 

  • بلوک های ترمینال: بلوک های ترمینال نقاط اتصالی هستند که می توانند دو یا چند سیم را به یکدیگر متصل کنند. این امکان وجود دارد که بلوک های ترمینال را در یک نوار برای برق رسانی از یک منبع به دستگاه های مختلف در صفحه کنترل تنظیم کنیم. این بلوک به یک بلوک مدولار و عایق اشاره دارد که برای اتصال یک یا چند مدار روی ICP به یکدیگر استفاده می شود.

 

  • رله ها: رله یک کلید الکترونیکی یا مغناطیسی است که برای روشن یا خاموش کردن دستگاه قطع یا وصل می شود. رله ها معمولاً به جریان های کم اجازه می دهند تا جریان های بالاتر را فعال کنند. رله می تواند با هدایت جریان پایین از طریق یک مدار ورودی و فعال کردن الکترومغناطیس به آن فعال شود. الکترومغناطیس باردار مدار خروجی را بسته و اجازه عبور جریان بیشتر از مدار خروجی را نمی دهد.

 

  • رله اضافه بار: رله اضافه بار، موتورهای الکتریکی را از گرمای بیش از حد محافظت کرده  و مانع از کشش بیش از حد آمپر توسط موتور می شود. این موضوع زمانی رخ دهد که مدار موتور توسط یک قطع کننده مدار با محدودیت آمپر بیشتر از میزان بار کامل موتور محافظت شود. رله اضافه بار هنگامی که جریان 115 تا 125 درصد از میزان بار کامل موتور بیشتر می شود، با باز کردن مدار از موتور محافظت می کند. بنابراین رله اضافه بار، به عنوان محافظ موتور یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق صنعتی به حساب می‌آید.

 

  • کنتاکتورها: کنتاکتورها از جمله بخش های اساسی در تابلو برق صنعتی می باشند. کنتاکتور یک سوئیچ کنترل الکتریکی است که به عنوان یک مدار رله برای دستگاه های دارای درجه جریان بالا عمل می کند. کنتاکتورها قدرت دستگاه کنترل شده را ساخته و یا قطع می کنند. مشابه یک رله، یک کنتاکتور جریان الکتریکی را روشن یا خاموش می کند. تفاوت اصلی بین یک کنتاکتور و یک رله در این است که معمولاً کنتاکتورها بزرگتر بوده و در برنامه هایی که رله برای جریان‌های کمتر است، با جریان بیشتر استفاده می شوند. یک مورد معمول برای کنتاکتورها کنترل موتورهای الکتریکی است که اغلب بارهای جریان زیاد دارند.

 

  • درایوهای موتور: این بخش شامل یک سیستم مکانیکی بوده که در آن یک موتور الکتریکی گنجانده شده است و برای هدایت ماشین یا دستگاه متصل به ICP استفاده می شود.

 

  • مبدل ها: یکی دیگر از قطعاتی که در معرفی تجهیزات تابلو برق صنعتی قصد داریم شما را با آن آشنا کنیم مبدل است. درواقع مبدل ها دستگاه هایی ایستا برای انتقال بارهای الکتریکی بین دو یا چند مدار بوده و برای این کار از سیم پیچ های اولیه و ثانویه استفاده می کنند. این عملیات منجر به انتقال قدرت بدون تغییر فرکانس جریان می شود. دستگاه های حفاظت از جریان بیش از حد:  برای محافظت از ماشین های متصل به ICP در برابر افزایش برق استفاده می شوند. این دستگاه ها با استفاده از قطع کننده مدار و مدارهای فیوز الکتریکی این کار را انجام می دهند.

 

  • پانل های زمینی: این جز یکی از اجزای جدا نشدنی از تابلو برق صنعتی است. برای محافظت در برابر سر و صدای الکتریکی و همچنین محافظت از کارگران در برابر شوک الکتریکی، صفحه زمینی متصل به تابلوهای کنترل صنعتی در اعماق زمین در مکان هایی که هیچ خطری از تماس افراد یا حیوانات با آنها وجود ندارد، دفن شده است.

 

  • قطع کننده مدار: آخرین قطعه از تجهیزات تابلو برق صنعتی که قصد معرفی آن را داریم، قطع کننده مدار است که با تشخیص جریان برق اضافی و باز یا قطع مدار، با توقف جریان، از آسیب دیدن مدار الکتریکی جلوگیری می کند. در حالی که یک سوئیچ قطع می تواند در انواع و اقسام مختلفی باشد، هدف کلی یکتاست و این است که صفحه کنترل را از منبع الکتریکی خود جدا کند. یک مورد معمول برای سوئیچ قطع، خاموش کردن صفحه کنترل برای تکمیل تعمیرات یا نگهداری و همچنین توقف های اضطراری است.
RelatedTag

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید