آشنایی با قطعات و مراحل ساخت تابلو برق ATS

آشنایی با قطعات و مراحل ساخت تابلو برق ATS

آشنایی با قطعات و مراحل ساخت تابلو برق ATS


آشنایی با قطعات و مراحل ساخت تابلو برق ATS

به طور کلی ساخت تابلو برق ATS به عنوان یک تابلو برق اتوماتیک برای تغییر منبع فراهم کننده جریان الکتریکی بسیار مهم است. در واقع این تغییر منبع به این صورت است که شما قادر هستید با استفاده از این تابلو برق ها دو عدد منبع مفید را برای فراهم کردن جریان الکتریکی یا همان جریان برق در نظر بگیرید ولی این موضوع با داشتن برخی شروط امکان پذیر است. برای مثال شما در یک زمان واحد تنها می توانید یکی از این منابع را به کار بگیرید و منبع دیگر باید خاموش و یا قطع باشد. در واقع شما می توانید با به کارگیری تابلو برق ATS در جهت حذف دخالت های مختلف اپراتور ها هم گام بلندی بردارید. در ضمن باید دقت داشته باشید که هنگام نصب این تابلو برق تمامی استانداردهای موجود را رعایت کنید تا در ادامه با مشکلات احتمالی نظیر برگشت فاز مواجه نشوید. در ادامه این مطلب شما را با تابلو برق ATS، مراحل و قطعات مورد نیاز برای ساخت آن آشنا خواهیم کرد، پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

*** بیشتر بخوانید: تابلو برق چیست و مهمترین کاربرد آن کدام است؟

تابلو برق ATS چیست؟

 

برخی از اماکن مانند بیمارستان‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های مواد غذایی و … به سیستم تغذیه‌ای نیاز دارند که مداوم و بدون هیچ قطعی کار کند تا از بروز مشکلات وسیع و گسترده درصورت قطع برق جلوگیری شود. با وجود چنین سیستم تغذیه‌ای اگر برق شهری دچار قطعی شود جریان برق مورد نیاز از طریق یک دیزل ژنراتور تامین خواهد شد. از این رو تابلو‌های برق طراحی شده‌اند که یکی از آن‌ها تابلو برق ATS است که از کلمات Automatic Transfer Switch گرفته شده است. این سیستم تغذیه سه وظیفه اصلی دارد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • قطع برق یا افت ولتاژ را سریعا به عنوان بروز یک خطا تشخیص می‌دهد.
  • تغذیه بارها را با سرعت بالایی از روی تغذیه اصلی بر می‌دارد و آن‌ها را به ژنراتور منتقل می‌کند.
  • زمانی که جریان برق شهری وصل شد دوباره بارها را به تغذیه اصلی برمی‌گرداند.

تابلو برق ATS چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که می دانید ساخت تابلو برق ATS و استفاده از آن در مراکز و مکان های مختلف می تواند بسیار مهم و کاربردی باشد. در واقع این نوع تابلو برق ها وظیفه جابجا کردن منبع فراهم سازی جریان الکتریکی را بر عهده دارند. از مهم ترین ویژگی های این تابلو برق می توان به داشتن یک صفحه بزرگ به عنوان نمایشگر جهت نمایش همه مشکلات موجود در موتور اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا در صورت بروز مشکل برای موتور، این تابلو بتواند هشدارهای لازم را بدهد. همچنین قابلیت دیگر این نوع تابلو برق ها، امکان برنامه دادن برای خاموش و روشن شدن به صورت هفتگی و خودکار می باشد. در ضمن شما قادر هستید که با توجه به سیستم این تابلو برق ها بر روی آن ها یک آلارم با زمان دلخواه را قرار دهید تا در صورت عدم فعالیت و روشن شدن، یک پیامک برای شما ارسال شده و یا حتی آژیر آن به صدا در بیاید.

 

آشنایی با قطعات مورد نیاز برای ساخت تابلو برق ATS

 

در واقع برای ساخت تابلو برق ATS در کنار استفاده از روش های نوین و پیشرفته باید از قطعات استاندارد و مرغوب هم استفاده کرد تا تابلو برق بتواند به خوبی تمام وظایف خود را اجرا کند. به طور کلی اغلب تابلو برق های موجود در بازار از یک سری قطعات مشترک تشکیل شده اند که فقط از نظر ساختاری و ظاهری با هم تفاوت دارند ولی وظیفه و عملکرد همه آن‌ها با یکدیگر مشابه می باشد. به همین منظور رله و برد کنترلر اتوماتیک ژنراتور، کلید اتوماتیک ATS و کنتاکتور از مهم ترین قطعات به کار برده شده در ساختار تابلو برق ATS می باشند که در ادامه می توانید با وظیفه هر کدام از آن ها به خوبی آشنا شوید.

 

  • کلید اتوماتیک یا اصلی تابلو برق
    همانگونه که می دانید در هنگام ساخت تابلو برق ATS باید به موارد زیادی از جمله افزایش مقدار بار اضافه ولتاژ و جریان توجه کرد و برای هر کدام از آن ها یک راهکار حرفه ای را در نظر گرفت تا این مشکلات را به بهترین شکل ممکن کنترل کند. در حقیقت برای حفاظت و نگهداری از ژنراتور و عملکرد بهینه آن در مقابل اضافه بار ولتاژ یا حتی جریان از یک کلید اتوماتیک در ساختار تابلو برق استفاده می شود تا بتواند این مشکل را به خوبی مدیریت بکند. اگر این کلید در ساختار تابلو برق وجود نداشته باشد در مواردی با اضافه شدن میزان بار جریان، ممکن است هر سه نوع فاز اصلی موجود در مدار قدرت به طور کامل قطع شوند.
  • رله و برد کنترل تابلو برق
    یکی از قطعات دیگری که در زمان ساخت تابلو برق ATS مورد استفاده قرار می گیرد رله کنترل می باشد. این رله ها از وظایف محدود ولی مفیدی برخوردار هستند. برای نمونه وقتی قرار باشد استارت اتوماتیک ژنراتور فعال شده و دیزل ژنراتور روشن شود، باید این رله ها حضور داشته و نقش خود را ایفا بکنند. در ضمن از این رله ها برای قطع عبور سوخت انواع دیزل ژنراتورها و یا حتی وصل سوخت آن ها نیز استفاده می شود. برد کنترل تابلو برق نیز از قطعات بسیار کاربردی در ساختار تابلو برق می باشد که وظیفه مدیریت جامع تمامی پارامترهای موجود برای انواع دیزل ژنراتورها و موتور برق ها را بر عهده دارد. از مهم ترین این پارامترها می توان به فشار روغن و آب، ولتاژ و فرکانس باتری، توانایی نگهداری و حفظ اطلاعات لازم در بازه های زمانی مشخص و کنترل کیفیت خروجی اشاره کرد.
  • کنتاکتور تابلو برق
    کنتاکتور از جمله قطعاتی است که در ساخت تابلو برق ATS برای استفاده در ساختار آن به کار برده می شود و به دلیل اهمیت بالای آن از دو عدد کنتاکتور در ساختار تابلو برق ها استفاده شده است. یکی از این کنتاکتورها مربوط به برق شهری بوده و دیگری برای برق ژنراتور ها می باشد. جالب است بدانید مهم ترین بخش حساس موجود در انواع تابلو برق ها، کنتاکتور است زیرا این قطعه همواره و در همه حال فعال و در حال فعالیت می باشد. در ساختار کنتاکتور می توان تعداد متنوعی از انواع کلیدها را مشاهده کرد که به کمک آن ها و با بهره بردن از خاصیت مغناطیسی، تعداد قابل توجهی از انواع تیغه ها را متناسب با نیاز و عملکرد تابلو برق، باز کرده و در صورت نیاز می بندد.

 

مراحل طراحی و تولید تابلو برق ATS

 

به طور کلی ساخت تابلو برق ATS نیز همانند ساخت سایر تابلو برق ها از چهار مرحله عمومی برخوردار است. البته قبل و بعد از ساخت این تابلو برق ها باید نکاتی را رعایت کرد تا تابلو برق در ادامه با مشکل مواجه نشود. برای مثال کابل کشی فشار قوی و کابل کشی فشار ضعیف یکی از نکات بسیار مهم در این حوزه می باشد که باید طبق نظر کارشناسان و به صورت استاندارد صورت بگیرد. در مرحله اول ساخت این تابلو برق ها باید جوشکاری ها و برش کاری های لازم صورت بگیرد تا در ادامه امکان اضافه کردن آیتم های بعدی وجود داشته باشد. در مرحله دوم می بایست تابلو برق را متناسب با شرایط موجود رنگ کاری کرد. مونتاژ کردن این تابلو برق ها مربوط به مرحله سوم بوده و در مرحله چهارم باید قطعات الکتریکی موجود در ساختار تابلو برق ها مونتاژ بشوند. به همین ترتیب مراحل ساخت تابلو برق ATS با شرایطی استاندارد و بهینه انجام می شود.

 

نکات لازم برای خرید و نگهداری تابلو برق ATS

 

در حالت کلی وقتی شما قصد خرید و تهیه تابلو برق ATS را دارید باید ابتدا در مورد آن اطلاعات کامل و مفیدی را کسب کنید. این اطلاعات می تواند شامل چگونگی ساخت تابلو برق ATS و حتی مراحل ساخت آن باشند که همگی در نقشه تابلو برق دیزل ژنراتور ATS اعمال می شوند. همچنین شناخت ویژگی های این تابلو و قطعاتی که در ساختار آن به کار رفته است نیز می تواند به شما کمک بکند تا در خرید خود به شکل بهتری عمل بکنید. شما می توانید این تابلو برق ها را در اکثر فروشگاه های معتبر در کشور از جمله تهران و کرج خریداری کنید. همچنین برای محافظت و نگهداری از این تابلو برق ها هم باید نکات لازم را رعایت کنید. برای مثال در مکانی آن را نصب کنید که دمای محیط را بتواند تحمل کرده و در عملکرد آن اختلالی ایجاد نشود.

 

چرا هنگام نصب تابلو برق ATS نباید از هر ابزاری استفاده کرد؟
جالب است بدانید که نصب صحیح تابلو برق ATS به طور قابل توجهی از ساخت تابلو برق ATS مهم تر است. در واقع شما پس از خرید یکی از این تابلو برق ها باید برای نصب آن از برخی استانداردها و قواعد موجود در هنگام نصب آن ها پیروی کنید تا عملکرد تابلو برق در ادامه با مشکل مواجه نشود. برای نمونه بهتر است هنگام نصب این وسیله از ابزار استاندارد و سالم کمک بگیرید تا قطعات و تجهیزات آن به شکل بهینه ای نصب شوند. در ضمن اگر در این زمینه از تجربه کافی برخوردار نیستید بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
در نهایت شما برای این که بتوانید یک تابلو برق ATS را با شرایط بهینه تهیه کنید باید نسبت به آن از شناخت خوبی برخوردار باشید. چگونگی و مراحل ساخت تابلو برق ATS می تواند متناسب با شرایط و قطعات به کار رفته در ساختار آن متفاوت باشد که آشنایی مختصر با آن می تواند دید شما را نسبت به این مدل از تابلو برق ها تغییر بدهد. همچنین بررسی کیفیت قطعات تابلو برق ATS و شناخت وظایف هر کدام نیز می تواند در زمینه خرید آن ها برای شما موثر باشد.

 

قیمت تابلو برق اضطراری ATS چقدر است؟

از آن جایی که مراحل ساخت تابلو برق ATS براساس قطعات مختلف متفاوت است، برای اطلاع از قیمت تابلو برق دیزل ژنراتور ATS می‌توانید با تیم حرفه‌ای نیرورسانی صنعت یار تماس بگیرید تا کارشناسان این مجموعه با در نظر گرفتن شرایط و قطعات مختلف قیمت ساخت این تابلو برق را تخمین زده و به طور دقیق به اطلاع شما برسانند.

ساخت تابلو برق ATS توسط تیم حرفه‌ای صنعت یار

تیم حرفه‌ای صنعت یار در زمینه طراحی و ساخت تابلو برق ATS و انواع تابلوهای برق از 15 سال تجربه و سابقه درخشان برخوردار است؛ از این‌رو می‌توانید کار سفارش ساخت تابلو برق ATS در تهران و کرج را به این تیم حرفه‌ای بسپارید. شما می‌توانید جهت مشاوره، استعلام قیمت و سفارش ساخت تابلو برق ATS در کرج و تهران با نیرورسانی ATS تماس بگیرید تا کارشناسان این مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید