معرفی انواع تابلو برق فشار ضعیف و کاربردآن در صنعت

تابلو برق فشار ضعیف چیست و کاربرد و انواع تابلو برق فشار ضعیف

برای محافظت از تجهیزات و سیم کشی در برابر شرایط خطرناک ناشی از افت فشار از یک تابلو الکتریکی استفاده می‌شود که به آن تابلو برق فشار ضعیف می‌گویند. تابلو برق فشار ضعیف، انواع متعددی دارد از تابلو برق DB گرفته تا تابلو برق زیر دستی، کشویی و ... ؛ که تصمیم داریم در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازیم.


تابلو های تابلو برق جزء مهمی در هر سیستم الکتریکی هستند. آن ها ایمنی، پایداری و تطبیق پذیری را برای تحمل شرایط مختلف فراهم می کنند. تابلو های برق فشار ضعیف برای کاهش ولتاژ و در نتیجه محافظت از مدار ها، دستگاه ها و سایر تجهیزات در برابر آسیب ناشی از ولتاژ یا گرمای بیش از حد استفاده می شوند. تابلو برق فشار ضعیف جزء حیاتی هر شبکه الکتریکی هستند. آنها برای نظارت و کنترل جریان برق در سراسر سیستم های قدرت استفاده می شوند که به محافظت از تجهیزات کمک می کند. در صورت نصب تابلو برق فشار ضعیف در یک محیط صنعتی، آگاهی از مفاهیم و اهمیت این دستگاه ضروری است. همچنین این وسیله  به طور مستقیم بر ایمنی و کارایی محیط تأثیر می گذارد. تابلو برق فشار ضعیف، وظیفه کنترل میزان فشار داخل محیط صنعتی را بر عهده دارد و به شما اطمینان می دهد که تمام اجزا محیط در استاندارد های تعیین شده قرار دارند تا از خرابی و یا حتی حوادث جدی تر جلوگیری شود. در ادامه همراه ما باشید چرا که به بررسی صفر تا صد تابلو برق فشار ضعیف خواهیم پرداخت.


تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

تابلو برق فشار ضعیف یک تابلوی الکتریکی است که برای محافظت از تجهیزات و سیم کشی در برابر شرایط خطرناک ناشی از افت فشار استفاده می شود. معمولاً از تعدادی کنتاکتور، بریکر، رله، فیوز و سایر اجزا تشکیل شده است که به دقت در پشت پانل نصب می شوند. هدف آن تشخیص زمانی است که فشار به زیر سطح معینی می‌رسد، می‌تواند با توجه به شرایط خاص در محیط شما نصب و تنظیم شود. سپس تابلو به طور خودکار منبع تغذیه را قطع می کند تا از بروز هرگونه خطر الکتریکی جلوگیری شود.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

انواع تابلو برق فشار ضعیف

تابلوهای فشار پایین جزء حیاتی هر تابلو برق هستند. آن ها به تنظیم جریان برق در یک سیستم کمک می کنند. تابلو های برق فشار ضعیف انواع مختلفی دارند و هر نوع مزایایی را برای کاربر ارائه می دهد. با درک انواع مختلف و ویژگی های مربوط به آن ها، کاربران می توانند بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب نمایند.

انواع تابلو برق فشار ضعیف عبارت اند از:

تابلو برق DB

این نوع از تابلو برق، وظیفه روشنایی فضا را به عهده دارد.

تابلو ‌های واسطه‌ای یا کنترلی

کاربرد این نوع از تابلو برق های فشار ضعیف در نگه داری، عیب یابی، کنترل و نظارت پیوسته بر مکان ها، صنایع حساس و مهم می باشد

تابلو برق زیر دستی

وظیفه تابلو برق زیر دستی، توزیع کننده انرژی به قسمت های مختلف می باشد.

تابلو‌ های MCC

تابلو‌ های MCC

از تابلو های MCC به منظور حفاظت و کنترل در برخی از صنایع و کارخانجات استفاده می شود.

تابلو برق اصلی

تابلو برق اصلی

کاربرد تابلو برق اصلی به عنوان تغذیه کننده کل سیستم می باشد.

تابلو‌ های خازنی

تابلو برق خازنی

کاربرد تابلو های خازنی، اصلاح ضریب قدرت و همچنین حذف کردن اثر سیتم های القایی و موتور ها است.

تابلو‌ های کشویی

تابلو های کشویی که نوعی از تابلو برق های فشار ضعیف است، به صورت محفظه ای برای قرارگیری فیوز ها و انجام هر چه سریع تر عملیات تعمیر است.


کاربرد تابلو برق فشار ضعیف

کاربرد تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف نوعی تابلو برق است که برای تامین برق انواع سیستم ها در محیط های صنعتی و تجاری استفاده می شود. از این نوع تابلو می توان برای تامین برق سیستم هایی مانند روشنایی، تهویه مطبوع، پمپ های حرارتی و سایر کاربرد های مشابه استفاده کرد.

استفاده از تابلو فشار پایین  (LPS) در سیستم های الکتریکی مدرن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این ابزار قدرتمندی است که به حل بسیاری از مشکلات الکتریکی در تنظیمات صنعتی و تجاری کمک می کند، به ویژه هنگامی که صحبت از بهبود قابلیت اطمینان و عملکرد تابلو برق می شود.

با استفاده از LPS، اپراتور می تواند پارامتر های مختلفی مانند ولتاژ، جریان، دما و سایر جنبه های حیاتی را که برای عملکرد صحیح کل سیستم ضروری هستند، کنترل کند. سپس به آن ها اجازه می دهد تا در صورت نیاز تنظیمات لازم را انجام دهند.


مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده تابلو برق فشار ضعیف

مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده تابلو برق فشار ضعیف

استفاده از فناوری تابلو فشار پایین همچنین به مهندسان این امکان را می دهد که مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به مسائل جدی یا اضطراری شناسایی کنند. علاوه بر این، این تجهیزات می تواند با جلوگیری از خاموش شدن نیروگاه ناشی از افت ناگهانی فشار سیستم، به کاهش هزینه های عملیاتی کمک کند. از طریق نصب و نگهداری دقیق طبق دستورالعمل های سازنده، مشاغل می توانند از افزایش کارایی، ایمنی و بهره وری در هنگام کار با تجهیزات تابلو فشار پایین بهره مند شوند. توجه داشته باشید که اگر این وسیله دچار ایراد شود، شما با دانستن مهم ترین بخش های آن می توان به راحتی، مشکل را بر طرف نمایید. از جمله مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده تابلو برق فشار ضعیف عبارت است از:

انواع فیوز

بدون شک، یکی از مهم ‌ترین اجزای تشکیل دهنده و تاثیر گذار در قیمت انواع تابلو برق های فشار ضعیف، انواع فیوز های بکار برده شده در آن است. کاربرد فیوز ها مواقعی است که جریان برق بیش تر از حد مجاز باشد. در صورت افزایش جریان برق بیش از حد مجاز، فیوز ها جریان مدار را به طور کامل قطع می نمایند.

کلید اتوماتیک

همان طور که می دانید، کلید های اتوماتیک هم کاربردی همانند فیوز ها دارند و در صورت مواجه شدن شبکه با بار اضافی سبب قطع شدن جریان برق می شوند.

کنتاکتور

وظیفه اصلی این قطعه آن است که تمامی وسایل برقی و دستگاه‌ های تک فاز و سه فاز موجود در صنعت را از راه دور قطع و وصل نماید.

کلید های بی متال نوع سه فاز و تک فاز

قطعه بی متال در قسمت زیر کنتاکتور جای گذاری شده است و به عنوان یک سیستم حفاظتی برای موتور های سه فاز در برابر بار اضافی که ولتاژ کمی دارند، عمل نماید.

کلیدهای MPCB

در نظر داشته باشید که این کلید‌ ها را می‌توانیم به عنوان، نوع خاصی از قطعه‌ های الکترونیکی به شمار آوریم. این کلید ها در دو نوع حفاظت در برابر خطا و حفاظت در برابر اضافه بار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تابلو برق فشار ضعیف، قابل استفاده در همه جا می باشد چرا که نیاز چندانی به فضا ندارد و هزینه نصب و همچنین راه‌اندازی آن نیز بسیار مقرون ‌به ‌صرفه است. از مزیت های استفاده از تابلو برق فشار ضعیف می توان به: افزایش عمر، کاهش هزینه‌ های مضاعف و حفظ کیفیت دستگاه‌ های برقی اشاره داشت.

RelatedTag

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید