تابلو برق صنعتی و نحوه مدیریت توان

تابلو برق صنعتی و نحوه مدیریت توان

تجهیزات کنترل برق درون محفظه‌ای قرار می‌گیرند که به آن تابلو برق صنعتی می‌گویند؛ کار این محفظه این است که از تمامی تجهیزاتی که جهت کنترل برق در آن قرار گرفته است در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. جهت آشنایی بیشتر با تابلو برق صنعتی، کاربردهای آن و همچنین راهکارهایی جهت تعمیر و نگهداری تابلو برق صنعتی ادامه این مطلب را از دست ندهید.


تابلو برق صنعتی چیست؟

 

تابلو برق صنعتی چیست؟

 

تابلو برق صنعتی یک دستگاه کلیدی برای کنترل و محافظت از سیستم های الکتریکی در برابر نوسانات برق، اتصال های کوتاه و سایر حوادث خطرناک و رخدادا های غیر منتظره می باشد. همچنین تابلو برق صنعتی برای حفظ سطوح ولتاژ و جریان مناسب، محافظت از شبکه های سیمی یا بی سیم در برابر تداخلات، نظارت بر شرایط بار موجود در مدار و همچنین دسترسی به عملیات کنترل از راه دور، طراحی شده اند.

در نظر داشته باشید که تابلو برق صنعتی جز اجزای ضروری در بسیاری از صنایع از جمله کارخانه ها، نیروگاه ها و تاسیسات عمومی می باشند.

حال که با تعریف تابلو برق صنعتی آشنا شدیم، قبل از پرداختن به نحوه مدریت آن بهتر است با انواع کاربرد آن، آشنا شوید.

 


کاربرد تابلو برق صنعتی

 

کاربرد تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق صنعتی به گونه ای طراحی می شوند تا در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم باشد و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشند. از جمله کاربرد های تابلو برق صنعتی می توان به: حفاظت در برابر ولتاژ بیش از حد جریان برق، حفاظت از اضافه بار در سیستم های الکترونیکی، سیستم های ارت داخلی، قطع کننده های مدار ایزوله و غیره است.

علاوه بر این، تابلو برق صنعتی به دلیل مصرف کم انرژی، به حفظ انرژی در محیط های صنعتی کمک بسیار زیادی می نمایند.

  • کنترل مدار های ماشین

  • مراقبت از برد های مختلف

  • کنترل مدار های تجهیزات سوئیچینگ خارجی

نیز از جمله کاربرد های دیگر تابلو برق صنعتی می باشد.


نحوه مدیریت توان در تابلو برق صنعتی

 

نحوه مدیریت توان در تابلو برق صنعتی

 

مدیریت توان در تابلو برق صنعتی یک جنبه مهم و نادیده گرفته شده در خصوص ایمنی است. اطمینان از این که تمام اجزای داخل تابلو برق صنعتی به درستی تغذیه می شوند و سیستم به طور روان کار می کند، نیاز به تجزیه و تحلیل و نگهداری دقیق  از آن دارد. در حالی که روش‌ های سنتی ممکن است کارساز باشند، اما معمولاً پیچیده و زمان‌ بر خواهند بود و در عین حال از خطا های احتمالی در قطعات نیز غفلت می شود.

برای مدیریت موثر توان تابلو برق صنعتی، تکنولوژی به کمک ما آمده و توانسته به وسیله استفاده از سیستم‌ های مانیتورینگ خودکار، برای شناسایی و اطلاع‌ رسانی هرگونه مشکل، تکنیک‌ های متعادل‌سازی توان بار به منظور کاهش هدر رفت و همچنین تکنیک ‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای کاهش خرابی ‌های غیرمنتظره استفاده می‌کنند.


راهکارهای تعمیر و نگهداری تابلو برق صنعتی

 

راهکارهای تعمیر و نگهداری تابلو برق صنعتی

 

بیشتر بخوانید ساخت تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق صنعتی یک وسیله حیاتی در کارخانه ها، تولیدی ها و سایر مکان هایی است که در آن از وسایل الکترونیکی استفاده می شود. هنگامی که به درستی مدیریت و نگهداری شود، واضح است که کارایی را افزایش داده و به جلوگیری از خرابی کمک می نماید. مدیریت صحیح تابلو برق صنعتی مستلزم تعمیر و نگهداری منظم با رعایت مقررات ایمنی و بکارگیری دانش تخصصی مخصوص تابلو برق های مختلف صنعتی است.

به طور کلی تعمیر و نگهداری تابلو برق صنعتی به چهار دسته تقسیم می شود که عبارت است از:

  • تعمیر دوره ای و منظم

منظور از تعمیر دوره ای و منظم این است که برای این که تابلو برق صنعتی به خوبی کار نماید یک برنامه تعمیرات ایجاد می شود تا تابلو برق تحت بازرسی و نگهداری قرار بگیرد.

این دوره های بازرسی و نگهداری از تابلو برق صنعتی معمولا به صورت دوره های ماهانه، سه ماهه یا سالانه می باشد.

  • اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خرابی

اقدامات پیشگیرانه، به مجموعه از قادامات گفته می شود که برای به حداقل رساندن آسیب از بروز مشکلات می باشد.

  • اقدامات اصلاحی برای از بین بردن خطا های جزئی

اقدامات اصلاحی پس از وقوع یک خرابی انجام می شود. به طوری که موارد خطا به صورت موقت از مدار خارج و پس از تعمیر دوباره به چرخه کار باز می گردد.

  • اقدامات اضطراری برای مواقع فوری و حساس

اقدامات اضطراری در صورت وجود احتمال خطر بسیار زیاد، صورت می گیرد.

با تبدیل شدن انرژی به یک منبع کمیاب و تشدید قوانین زیست محیطی، مدیریت توان تابلو برق صنعتی امری بسیار مهم و حیاتی است. راه حل های مدیریتی در حوزه ی توان تابلو برق صنعتی، برای به حداکثر رساندن راندمان و به حداقل رساندن اتلاف انرژی طراحی شده اند.

این موارد به متخصصان کمک می کند تا با ردیابی دقیق توان الکتریکی ماشین آلات هر ماشین صنعتی، هزینه های برق خود را کنترل نمایند. همچنین مشکلات بالقوه تجهیزات را شناسایی کرده و در صورت وقوع به متخصصین هشدار می دهند. این کار به مجموعه های صنعتی ا کمک می‌کند تا اطمینان حاصل نمایند که عملیات آن ‌ها بدون هیچ افت عملکردی به دلیل مشکلات غیرمنتظره برق، در جریان است.

  • به طور کلی، راه‌حل‌ های مدیریت توان تابلو برق صنعتی به مجموعه های بزرگ کمک می‌کند تا در سطوح بالایی از راندمان باقی بمانند و در عین حال با جلوگیری از تحمیل هزینه های بیشتر بر مجموعه اطمینان حاصل کنند.

  • نحوه ی مدیریت توان تابلو برق صنعتی به مجموعه ای از تکنولوژی: از جمله نرم افزار و سخت افزار نظارت، خواهد داشت.

 

بدون شک، در محیط های صنعتی، یک تابلو برق، وظیفه مدیریت توزیع جریان الکتریکی موجود در تجهیزات را بر عهده دارد. تابلو برق های صنعتی، معمولا از کلید های مدار، وسایل حفاظتی، تجهیزات اندازه گیری و سیستم های نظارتی برای بهبود عملکرد و مصرف انرژی تشکیل شده اند.

در سطح صنعتی، مدیریت صحیح توان تابلو برق می تواند در اجرای بی عیب و نقص، یک عملیات، ضروری باشد. این امکان را برای کنترل جریان برق فراهم می شود و در عین حال از تجهیزات یا تاسیسات مرتبط با برق،  در برابر آسیب یا اضافه بار ناشی از خطا های الکتریکی یا نوسانات برق، محافظت می کند.

از طریق نظارت جامع بر جریان های جاری، مشکلات احتمالی در سیستم را می توان به سرعت شناسایی کرد و قبل از اینکه باعث خرابی های بسیار بزرگ در کل زیرساخت مجموعه شود، برطرف نماید.

 

MoreArticle

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید