نحوه طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی برای محیط ‌های خطرناک

نحوه طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی برای محیط ‌های خطرناک

تابلو برق صنعتی، ستون فقرات محیط هایی صنعتی در مناطق خطرناک هستند و نقشی حیاتی در محافظت از پرسنل، تجهیزات و تاسیسات در برابر خطرات موجود در چنین محیط هایی را ایفا می نمایند. با طیف گسترده ای از تابلو برق های صنعتی در دسترس برای مطابقت با تمام نیاز ها، تخصص در طراحی و ساخت لازم است تا مطمئن شوید که محصول نه تنها برای هدف مناسب است، بلکه استاندارد های ایمنی دقیق را نیز رعایت می کند. در این مطلب ما قصد داریم تا به طور کامل به فرآیند طراحی و ساخت مربوط به تولید تابلو برق صنعتی برای محیط های خطرناک، مزایای استفاده از آن ها و استاندارد های ایمنی مرتبط با آن ها بپردازیم.


تابلو برق های صنعتی مناسب محیط های خطرناک ، چه ویژگی هایی دارند؟

 

تابلو برق های صنعتی مناسب محیط های خطرناک چه ویژگی هایی دارند؟

 

تابلو برق های صنعتی به گونه ای طراحی و مهندسی شده اند که خیال شما را بابت تامین منبع برق ایمن و قابل اطمینان را برای محیط های صنعتی خطرناک راحت نمایند. این تابلو ها باید بسیار قابل اعتماد، با ویژگی های ترمودینامیکی قوی  و همچنین توانایی مقابله با تغییرات سریع در محیط از جمله: تغییر در شرایط حرارتی و ولتاژهای متغیر را داشته باشند. همچنین این تابلو ها، باید دارای سطوح بالایی از عایق در برابر خطرات فیزیکی و شیمیایی، یک پارچگی سیستم در صورت بروز آتش سوزی، تماس با مایعات شیمیایی خطرناک، محافظت داخلی در برابر ولتاژ اضافی را داشته باشند.

این نکته را در نظر داشته باشید که به طور کلی پیدا کردن تابلو برق صنعتی مناسب، به معیار های مرود نظر شما از یک محیط خطرناک، بستگی دارد.


آشنایی با قطعات الکتریکی مورد استفاده در تابلو برق صنعتی

 

آشنایی با قطعات الکتریکی مورد استفاده در تابلو برق صنعتی

 

امروزه، تابلو برق صنعتی بخش حیاتی از هر تاسیساتی به شمار می رود که در آن جریان برق نقش اصلی را ایفا می نماید. تابلو برق های صنعتی، چندین قطعه مهم الکترونیکی را در خود جای داده اند که پرسنل را قادر می سازد تا به طور ایمن برق را کنترل و  مدیریت نمایند. به این ترتیب، برای متخصصان در حوزه ی صنعت، درک اجزای مختلف الکتریکی مورد استفاده در تابلو برق های صنعتی بسیار ضروری خواهد بود. با یادگیری در مورد اجزای الکتریکی آن، می توان عملکرد یک تابلو برق صنعتی را به درستی ارزیابی و در نتیجه  مسیری ایمن در انجام فعالیت های مجموعه صنعتی ایجاد کرد. در محیط‌های صنعتی، تابلو برق نصب می‌ شوند تا راهی برای ثابت و ایمن نگه ‌داشتن جربان برق را  فراهم آورند.

  • رایج ترین نوع تابلو برق صنعتی، تابلو برق های سه فاز می باشد که معمولا در مجموعه های تجاری و تاسیسات بزرگ صنعتی یافت می شود.

  •  این نوع تابلو برق ها قادر به تحمل جریان برق تا 3200 ولتاژ با 940 آمپر هستند.

 اجزای اصلی که در بیشتر تابلو برق های صنعتی مشاهده می شود، عبارت است از:

  • کانکتورهای انتهایی  (TEC)  که به فازهای مختلف در یک سیستم 3 فاز اجازه می‌دهند تا به یک دیگر متصل شوند.

  • واحدهای خروجی برق (POE)  را از یک فاز به فاز دیگر تامین می نمایند.

  • کلید های مختلف که در اکثر تابلو برق ها شامل: میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ، سلکتور، غلتکی و... می باشد.

  • رله ها نیز از دیگر اجزای اصلی تابلو برق های صنعتی می باشند. از رله های معمولا برای قطع و وصل جریان برق استفاده می شود.


نحوه انتخاب متریال ‌های مناسب برای ساخت تابلو برق صنعتی

انتخاب مواد مناسب برای ساخت تابلو های صنعتی در جهت اطمینان از عملکرد بهینه سیستم شما ضروری است. توصیه می شود قبل از هر تصمیمی به عوامل کلیدی مانند هدایت حرارت، عایق الکتریکی، مقاومت در برابر ضربه و قدرت فیزیکی در انتخاب تابلو برق صنعتی توجه کنید. علاوه بر این، هنگام انتخاب مواد برای تابلو برق های صنعتی، عواملی مانند مقرون به صرفه بودن و تاثیرات زیست محیطی را در نظر بگیرید. با تحقیق و بررسی کامل، می توانید موادی را پیدا نمایید که عملکرد های لازم را برای سیستم شما فراهم می آورند.

هنگام انتخاب تابلو برق صنعتی حتما به متریال های به کار رفته در ساخت آن، توجه نمایید. اکریلیک کم هزینه است، همچنین کار با آن آسان است و دارای خواص مختلفی است که آن را برا ساخت تابلو برق های صنعتی ایده آل می کند. اکریلیک ها در رنگ های زیادی از جمله شفاف و مات موجود هستند که امکان انعطاف پذیری در طراحی را فراهم می آورد.

 

 


آشنایی با استاندارد های تابلو برق صنعتی

 

آشنایی با استاندارد های تابلو برق صنعتی

 

آشنایی با استاندارد های تابلو برق های صنعتی، برای بسیاری از کسب و کار ها اهمیت بسیار زیادیریال پیدا کرده است. تابلو برق های صنعتی که در کارخانه ها و سایت های صنعتی استفاده می شوند، تجهیزاتی  ضروری هستند که باید الزامات ایمنی سخت گیرانه را رعایت نمایند. بنابراین، درک و رعایت استاندارد های تعیین شده تضمین می کند که تجهیزات شما ایمن و با کارایی بالا خواهد بود.

از جمله مهم ترین استاندارد های تابلو برق صنعتی عبارت است از:

  • تابلو  برق های صنعتی باید بر اساس درجه بندی های مختلف انتخاب شده و اصول کاری برای آن ها رعایت شود. در غیر این صورت می تواند در صورت بروز هر گونه حادثه، اتفاقات بسیار خطرناکی رخ دهد.

  • بعد از این که تابلو برق صنعتی تولید شد، باید تست های عملکرد تابلو جهت اطمینان از عملکرد صحیح، گرفته شود تا در صورت وجود هر گونه عیب، بررسی و اصلاح شود.

  • تابلو برق های صنعتی هر کدام به طور ویژه، نیاز به نصب و نگهداری دارند که باید طبق دستور العمل هر یک، رعایت شوند. چرا که هر کدام دارای امکانات مختلفی بوده و نسبت به هم دیگر بسیار تفاوت دارند.

  • اطلاعات لازم و مهم بعد از خرید، باید به فرد درباره تابلو برق صنعتی داده شود. تا بتواند با تمام نکات مربوط به تابلو برق و همچنین باید ها و نباید های مربوط به استفاده از تابلو برق، آگاه شود.

  • تابلو برق صنعتی باید بر اساس نیاز های خریدار ساخته و طراحی شود. تا به تواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی از آن استفاده شود.

  • تابلو برق های صنعتی باید به روش های درست حمل و نگهداری شود تا در طول حمل از آسیب دیدن تابلو برق صنعتی جلوگیری شود.

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید