روغن ترانسفورماتور برق فشارقوی

تصفیه روغن ترانسفورماتور

آنچه باید درباره بهره برداری از ترانسفورماتور بدانیم


ترانسفورماتور مبدلی  است که توان را از یک مدار به مدار دیگری با توجه به درخواست و نیاز انتقال می دهد و می تواند جریان ولتاژ را کم یا زیاد کند. پکیج ترانسفورماتورهای روغنی با در نظر گرفتن نوع و تیپ آنها در محفظه فلزی و محکم و روغن عایق مخصوص (روغن ترانس برق) به نام مخزن  قرار می گیرند.

روغن ترانس یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی ترانسفورماتور برق می باشد. انواع روغن های ترانسفورماتور از یک قرن پیش در صنعت برق استفاده شده است و در دمای بین 250 تا 300 درجه به جوش می آید. روغن ترانس بعد از تصفیه شامل هیدروکربن های مایع و کاملا خالص می باشد.

نوع خطرناکی از روغن ترانسفورماتور روغن آسکارل نام دارد که یکی از مواد خطرناک و غیر قابل دفع برای محیط زیست شناخته شده و هزینه ی تعویض آن بدلیل آلایندگی زیاد و شاید هم میتوان اعلام کرد که غیر قابل اجرا میباشد. روغن آسکارل اغلب در ترانسفورماتورهای تولید قبل از 1970 مورد استفاده قرار میگرفته و منسوخ شده است. اما کماکان در صنعت شاهد آن هستیم. 

روغن های پارافینی به دلیل افزایش ویسکوزیته و افت انتقال حرارت جایگزین روغن های نفتاتیک شده اند. اگر ویسکوزیته روغن ترانس پایین باشد، نقطه اشتعال روغن پایین می آید و باعث می شود خاصیت خنک کنندگی بهتری داشته باشد که در این صورت نقطه ریزش روغن پایین می آید. روغن ترانس برق به روغن های دما بالا معروف هستند.

این روغن ها دارای پایداری شیمیایی، دی الکتریک بالا و همچنین دارای قابلیت بالای حرارت می باشند.

برای افزایش دوام روغن ترانس برق تصفیه فیزیکی و شیمیایی روی روغن انجام می گیرد. در تصفیه فیزیکی روغن ترانس در یک مدار بسته قرار می گیرد و توسط یک پمپ مکیده و گرم می شود و در نهایت روغن از یک فیلتر عبور می کند و ذرات معلق جذب می شود.

در تصفیه شیمیایی علاوه بر تصفیه فیزیکی از یک خاک رنگبر هم عبور می دهند. یکی از عوامل مهم  در حافظت از ترانس های برق تعویض به موقع و صحیح روغن ترانسفورماتوراست. یکی از دلایل گرم شدن روغن ترانسفورماتور های روغنی این است که بر اثر جریان و گردش روغن در طول مدت عمر ترانسفورماتور خاصیت های خود را از دست داده و میبایستی تصفیه فیزیکی و شیمیایی گردد. هر یک از مراحل با امکانات و ماشین آلات خاصی انجام میگردد.

در حال حاضر روغن های موجود دربازار اغلب تحت عنوان کلاس 1 و کلاس 2 مشخص و مورد استفاده قرار میگیرند. 

گروه صنعتی صنعت یار با تجربه ای کهن در زمینه ی تعمیر و سرویس انواع ترانسفورماتور و با کادری متعهد و مجرب آماده خدمت رسانی به مشتریان میباشد. 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید